CK Zamek: wraca cykl “nie jesteś mi obojętny”

Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, po wakacyjnej przerwie, kontynuuje międzynarodowy program performatywny #nie jesteś mi obojętny. W ramach trzech kolejnych odsłon zaprezentowane zostaną m. in. spektakle Jérôme Bela / Theater Hora, kolektywu Superamas czy grupy Krétakör.

Publiczność będzie także mogła wysłuchać licznych wykładów, wziąć udział w dyskusjach, zobaczyć instalacje wideo Artura Żmijewskiego czy Rabiha Mroué. Podobnie jak w przypadku wiosennych odsłon programu, podczas weekendów prezentacji spektakli w holu zamku funkcjonować będzie także praca „This is Exchange” przygotowana przez zdobywcę tegorocznego Złotego Lwa Biennale w Wenecji, Tino Sehgala.
 
Pierwsza powakacyjna odsłona programu, zatytułowana #PułapkaNormy, odbędzie się już we wrześniu. Jej głównym wydarzeniem będzie spektakl „Disabled Theater” (22 września, godz. 20:00, Sala Wielka Centrum Kultury Zamek), przygotowany przez francuskiego choreografa Jérôme Bela w efekcie jego współpracy z aktorami z zuryskiego Theater HORA – profesjonalnego zespołu teatralnego, który współtworzą aktorzy niepełnosprawni intelektualnie.

„Disabled Theater” jest konfrontacją z „innym” w teatrze eksperymentalnym.
Bel otwiera tu przestrzeń, w której niepełnosprawność nie jest wykluczona z praktyk artystycznych, ani też nie kryje się pod parasolem politycznej poprawności. Pokazuje tym samym jak norma, stając się punktem odniesienia, może pełnić rolę pułapki ograniczającej możliwość poznania zjawisk wykraczających poza przeciętność, stanowić formę wykluczenia „innego”.

Podobną strategią posłużył się Artur Żmijewski w pracach wideo „Lekcja śpiewu” i „Lekcja śpiewu II”, które zostaną zaprezentowane w ramach programu wydarzeń kontekstowych. By zapoznać się ze strategiami twórczymi prezentowanych artystów, Zamek zaprosi także na poświęcony im wykład Joanny Warszy. Nowością będzie z kolei pierwsze spotkanie Teatralnego Klubu Dyskusyjnego, w ramach którego publiczność będzie mogła w swobodnej dyskusji porozmawiać o wydarzeniach odsłony.
 
Kolejna odsłona będzie miała miejsce w listopadzie, a jej tematem stanie się #ZmianaPerspektywy. Wtedy też zaprezentowany zostanie spektakl „Theatre”
francusko-austriackiego kolektywu SUPERAMAS (16 listopada, godz. 20:00, Sala Wielka Centrum Kultury Zamek) opowiadający o wizji świata stworzonej za pomocą polityki iluzji. SUPERAMAS zwraca uwagę na interakcje pomiędzy rzeczywistością a fikcją oraz sposobem, w jaki objawia się ona w doniesieniach o bieżących wydarzeniach politycznych. Iluzji zapośredniczonego obrazu poświęcona jest też praca wideo „The Pixeled Revolution” libańskiego artysty Rabiha Mroué, która zaprezentowana zostanie w ramach wydarzeń kontekstowych. Praca ta miała swoją premierę na zeszłorocznym Documenta (13) w Kassel i stała się jednym z najbardziej komentowanych wydarzeń tego najważniejszego w Europie przeglądu sztuki współczesnej. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych odsłon, z charakterem prac grupy SUPERAMAS będzie można zapoznać się podczas poprzedzającego prezentacje spektaklu wykładu, który tym razem poprowadzi dr Joanna Szymajda.
 
Ostatnia tegoroczna odsłona programu odbędzie się w grudniu. W ramach jej tematu (#Zepsucie) zaprezentowany zostanie najnowszy spektakl węgierskiego kolektywu Krétakör, którego liderem jest znany na europejskiej scenie reżyser Árpád Schilling. „Corruption” (14 grudnia, godz. 20:00, Sala Wielka Centrum Kultury Zamek) to spektakl o korupcji jako zjawisku społecznym wpływającym na relacje międzyludzkie wewnątrz wspólnoty. Zespół, którego spektakle jeszcze kilka lat temu oglądali widzowie najważniejszych europejskich festiwali teatralnych, po zmianach politycznych na Węgrzech, skupił się na lokalnej działalności społecznej, edukacyjnej i politycznej.
Prezentowany spektakl stanowi próbę podsumowania tego okresu. Jego prezentacje poprzedzi wykład Romana Pawłowskiego, a w ramach odsłony zaprezentowane zostaną także produkcje filmowe Krétakör, które stanowią dokumentację ich zaangażowania społecznego, stanowiącego wciąż rdzeń działalności Krétaör na Węgrzech.