Jak porusza się muzyka?

REKLAMA
Studio Polskiego Teatru Tańca, ul. Kozia 4, Poznań,

Rozmównica, czyli dyskusja odkrywająca nietypowe perspektywy postrzegania i rozumienia tańca. Dlaczego będzie wyjątkowa? Dotychczas podczas cyklicznych rozmów szukano nieoczywistych dziedzin nauki i sztuki, w których obecny jest taniec. Podczas najbliższego wydarzenia uczestnicy podejmą odwrotne wyznanie. Zajmą się związkiem dwóch sztuk, które łączy silna, wręcz organiczna więź i które najprawdopodobniej pojawiły się w historii ludzkości jednocześnie. Związkiem tańca i muzyki.
Gośćmi będą prof. Zbigniew Kozub, kompozytor, organista, profesor sztuk muzycznych, wykładowca Akademii Muzycznej w Poznaniu, kierownika Pracowni Warstwy Audialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, laureat wielu nagród w konkursach kompozytorskich. Profesor Kazub jest twórcą muzyki filmowej - otrzymał nagrodę specjalną Festiwalu Filmów Fabularnych i Telewizyjnych dla Dzieci i Młodzieży w Poznaniu (1992) za muzykę do filmu "Mały Książę" w reżyserii  Waldemara Śmigasiewicza. W latach 1992-1999 był dyrektorem Festiwalu "Poznańska Wiosna Muzyczna", poświęconego muzyce współczesnej. Z Polskim Teatrem Tańca współpracował jako autor muzyki do spektaklu "Polka".  
Obecnie prof. Kozub komponuje warstwę dźwiękową spektaklu "Fabula rasa" w choreografii Macieja Kuźmińskiego, który będzie drugim rozmówcą. Ten tancerz, choreograf i pedagog jest absolwentem BA Dance Theatre w Konserwatorium Muzyki i Tańca Trinity Laban w Londynie tworzy formalnie odważne spektakle, dotykające tematyki filozoficzno-egzystencjalnej. "Room 40", ,Różnica i powtórzenie" czy "Dominique" mają rozpoznawalną formę choreograficzną dzięki dynamicznemu ruchowi, opartemu na autorskich technikach tańca i cieszą się uznaniem krytyków w kraju i za granicą.
Będzie rozmowa o pracy nad spektaklem z punktu widzenia choreografa i kompozytora. Wspólne poszukiwanie odpowiedzi na kilka pytań. Jak impuls ruchowy wyraża się w muzyce? W jaki sposób ciało podchwytuje ten impuls? Jak można zobaczyć muzykę poprzez ruch? Jakie gatunki, style i techniki tańca miały największy wpływ na wyobraźnię kompozytorów? Jakie dzieła muzyczne stymulują choreografa? Co wybitni kompozytorzy wnieśli do sztuki tańca? Jakie mogą być scenariusze współpracy choreografa z kompozytorem? Jaka może być przyszłość relacji między dźwiękiem a ruchem w spektaklach i koncertach? Czym są interaktywne systemy tańca i muzyki? Kim są kontrolerzy gestu?
A przede wszystkim - jak porusza się muzyka?
W drugiej części spotkania Maciej Kuźmiński poprowadzi improwizację ruchową z udziałem publiczności. Punktem wyjścia kompozycji będzie cytat z pism amerykańskiej filozofki Suzanne Langner, która określała t aniec jako gestyczne ujęcie form muzycznych.
Na zakończenie zabrzmi improwizowana kompozycja muzyczna w wykonaniu prof. Zbigniewa Kozuba i Andrzeja Koniecznego, będąca zaproszeniem do wspólnego tańca.
Wstęp wolny

Ruch drogowy

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA