Będą kolejne linie minibusowe w Poznaniu

ZTM Poznań chce uruchomić kolejne pilotażowe linie minibusowe, które mają poprawić komunikację na dalszych osiedlach miasta. Pierwsza tego typu linia kursująca na Ogrodach spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony pasażerów i sprawdziła się jako alternatywa dla standardowych linii autobusowych.

Linie minibusowe pozwalają na skomunikowanie rejonów, gdzie z uwagi na np. węższe i kręte ulice czy mniejsze niż na popularnych trasach zainteresowanie ze strony pasażerów, nie jest możliwe uruchomienie standardowych linii autobusowych. Pozwala to na wyznaczenie połączeń np. na trudniej dostępnych dla większych pojazdów ulicach oraz wypełniających tzw. „białe plamy”, czyli obszary, w których występują duże odległości do najbliższych przystanków „standardowej” komunikacji.

Jak wyjaśnia Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego, linie sprawdzają się przede wszystkim na osiedlach, głównie tych oddalonych od centrum miasta.

Minibusy pozwalają na zwiększenie dostępności komunikacji zbiorowej, zwłaszcza tam, gdzie nie mogą kursować standardowe pojazdy ze względu na swoją szerokość oraz ograniczoną nośność jezdni i wykluczające warunki techniczne. Tego typu linie sprawdzają się przede wszystkim obsługując osiedla z dużym zapotrzebowaniem na transport publiczny, gdzie odległość do przystanków tramwajowych i autobusowych może zniechęcać potencjalnych pasażerów

Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego

Linie minibusowe przede wszystkim mają zapewnić transport mieszkańców do linii tramwajowych i autobusowych oraz połączenia wewnątrz osiedli.

Pierwsza taka linia została uruchomiona pilotażowo na poznańskich Ogrodach – Ogrodów ulicami Nowina i 5 Stycznia na osiedle Nowe Ogrody. Jak się okazało, zainteresowanie linią numer 121 jest na tyle duże, że ZTM Poznań chce uruchomić kolejne w innych rejonach miasta.

W najbliższym czasie rozpoczną się konsultacje z miejscowymi radami osiedli w sprawie uruchomienia pilotażowych linii numer 122, 123 i 127.

Linia numer 122 obsługiwałaby rejon Junikowa, a dokładniej ulice: Wieruszowską, Ziębicką, Kamiennogórską, Dziewińską i Cmentarną, dowożąc pasażerów do przystanków tramwajowych na trasie w ciągu ul. Grunwaldzkiej.

Odwiedzający cmentarz Junikowo zyskaliby regularny dojazd w rejon wejścia na nekropolię od strony ulicy Cmentarnej.

Linia nr 122: JUNIKOWO – Grunwaldzka – Wieruszowska – Junikowska – Ziębicka – Grunwaldzka –

Smoluchowskiego – Kamiennogórska – Dziewińska – Braniborska – Ścinawska – Kmicica –

Dziewińska – Grunwaldzka – Cmentarna – Cmentarna Parking – Cmentarna – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia numer 123 skupiałaby się na obszarze Starołęki łącząc rejon pętli autobusowej z Krzesinami kursując przez Minikowo i Garaszewo, jadąc ulicami: Żeglarską, Oświęcimską i Garaszewo. Oprócz skomunikowania ze sobą tych dwóch osiedli (obecnie przejazd między nimi transportem zbiorowym jest bardzo utrudniony), linia zapewniać będzie dojazd ze Starołęki doszkoły w Krzesinach.

Linia nr 123: STAROŁĘKA – Starołęcka – Żeglarska – Oświęcimska – Sandomierska – Niżańska – Garaszewo – KRZESINY

Ostatnia z linii, numer 127, ma obsługiwać osiedle Antoninek zapewniając komunikację wewnętrzną i łącząc je z pętlą na Franowie. Pasażerowie zyskaliby możliwość wygodnej przesiadki na tramwaje kursujące na Miłostowo lub Franowo.

Linia nr 127: MOGILEŃSKA – Pusta – Bożeny – Jaromira – Leszka – Ziemowita – Browarna – Piwna – Stalowa – Folwarczna – FRANOWO

Każda z tych linii początkowo ma mieć charakter pilotażowy. Rozkład oraz dokładna trasa ma zostać dostosowana do potrzeb pasażerów. Jeśli będą cieszyć się zainteresowaniem, będą wprowadzone na stałe.