Duże zmiany dla pasażerów MPK Poznań na ul. Zamenhofa i rejonu Ronda Rataje

Już jutro rozpocznie się kolejny etap przebudowy Ronda Rataje, który wymaga zmian w organizacji ruchu. Będą one dotyczyć przede wszystkim ul. Zamenhofa i oznaczać utrudnienia głównie dla pasażerów komunikacji zbiorowej.

W ubiegłym roku prace przy przebudowie koncentrowały się przede wszystkim na tarczy ronda i na ul. Jana Pawła II. Dla kierowców oznaczało to zwężenie jezdni, a dla pasażerów brak możliwości korzystania z tramwajów na ul. Jana Pawła II.

Stare szyny zostały rozebrane, a w ich miejsce powstaje nowe torowisko wraz z siecią trakcyjną. Powstaje także nowy chodnik z drogą rowerową oraz nowa nawierzchnia jezdni. Planowane zakończenie prac na tej ulicy ma nastąpić w marcu 2021 roku.

Kolejny etap prac przewidziany jest na ul. Zamenhoda, od ronda do rejonu ul. Piłsudskiego. Na tym odcinku wyłączony zostanie ruch tramwajowy. Przystankiem końcowym dla tramwajów jadących od strony Ronda Starołęka będzie przystanek „os. Piastowskie”, a dla jadących od centrum „Rondo Rataje”.

Jak wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor ZTM Poznań, zmiany wprowadzane są wcześniej niż początkowo planowano, ale może to przynieść wcześniejsze oddanie do ruchu nowego torowiska i przywrócenie ruchu tramwajowego.

Przed wprowadzeniem tych zmian, konieczne będzie zamontowanie specjalnych rozjazdów umożliwiających zmianę kierunku tramwajów, w rejonie obu tych przystanków. Prace planowane są na weekend, 23 i 24 stycznia. W tym czasie tramwaje nie będą kursować przez Rondo Rataje, a także ul. Krzywoustego i Zamenhofa.

Od poniedziałku, 25 stycznia, od strony ul. Królowej Jadwigi będą dojeżdżać tramwaje linii 13 i 18. Z kolei od ronda Starołęka do przystanku “os. Piastowskie” będą kursować linie nr 4 i 7.

Prace na ul. Zamenhofa mają zakończyć się w trzecim kwartale 2020 roku.

Zmiany w komunikacji tramwajowej:

W dniach 23-24 stycznia (sobota – niedziela) na czas montażu rozjazdów umożliwiających zmianę kierunków na przystankach “Os. Piastowskie” i “Rondo Rataje”.

Linie nr 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17 – trasa bez zmian
Linie nr 4, 13, 18 – zawieszone
Linia nr 7: Ogrody – … – rondo Starołęka – Starołęka
Linia nr 12: Os. Sobieskiego – … – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 roku – Hetmańska – rondo Starołęka – Starołęka
Linia nr 98 (tymczasowa): Junikowo – Grunwaldzka – Most Dworcowy – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Centrum – Fredry – Dąbrowskiego – Ogrody
Linia nr 201: Os. Sobieskiego – … – most Św. Rocha – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Unii Lubelskiej

Zmiany w komunikacji autobusowej:

Linia nr 165 – z uwagi na niewielką frekwencję – na tym etapie przebudowy ronda Rataje – zostaje zawieszona od soboty (23 stycznia). Na zmniejszenie się frekwencji wpłynęło przede wszystkim otwarcie trasy tramwajowej do Unii Lubelskiej, wprowadzenie na ulicę Obodrzycką linii nr 125 i 174, a także sytuacja epidemiczna.
Linia nr 190 – od soboty (23 stycznia) zostanie wydłużona, zwiększona będzie częstotliwość kursowania i pojedzie z AWF przez most Królowej Jadwigi, rondo Rataje, Zamenhofa do ronda Starołęka. Przystanek początkowo-końcowy znajdzie się na ulicy Starołęckiej przy sklepie Biedronka na jezdni w kierunku ronda Rataje.
Linie nr 174 i 190 będą pełniły rolę „autobusów za tramwaj” na ul. Zamenhofa, dowożąc do węzłów przesiadkowych: AWF, Most Św. Rocha/Pl. Bernardyński i Małe Garbary.
Zmiany od poniedziałku, 25 stycznia:

Od poniedziałku (25 stycznia), po zainstalowaniu rozjazdów umożliwiających zmianę kierunków na przystankach “Os. Piastowskie” i “Rondo Rataje”.

Linie nr 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17 – trasa bez zmian.
Linia nr 4: Starołęka – Os. Piastowskie (tabor dwukierunkowy).
Linia nr 7: Ogrody – … – rondo Starołęka – Os. Piastowskie (tabor dwukierunkowy).
Linia nr 12: Os. Sobieskiego – … – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 roku – Hetmańska – rondo Starołęka – Starołęka
Linia nr 13: Junikowo – Grunwaldzka – Most Dworcowy – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje (tabor dwukierunkowy),
Linia nr 18: Ogrody – Dąbrowskiego – Fredry – Centrum – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje (tabor dwukierunkowy).
Linia nr 201: Os. Sobieskiego – … – most Św. Rocha – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Unii Lubelskiej.

Linia nr 165 – pozostaje zawieszona.
Linia nr 190 – od soboty (23 stycznia) ulegnie wydłużeniu i pojedzie z AWF przez most Królowej Jadwigi, rondo Rataje, Zamenhofa, do ronda Starołęka. Przystanek początkowo-końcowy znajdzie się na ulicy Starołęckiej przy sklepie Biedronka na jezdni w kierunku ronda Rataje.
Linie nr 174 i 190 będą pełniły rolę „autobusów za tramwaj” na ul. Zamenhofa, dowożąc do węzłów przesiadkowych: AWF, Most Św. Rocha/Pl. Bernardyński i Małe Garbary.