Michał Bergson urodził się 20 maja 1820 roku w Warszawie, w rodzinie polskich Żydów, od pokoleń kształtującej oblicze miasta. Jego przodkowie byli świetnymi kupcami i bankierami, a od imienia jego pradziadka wywodzi się nazwa istniejącego do dzisiaj jednego z osiedli Warszawy – Szmulowizny.
Dobrobyt skłaniał Bergsonów do dzielenia się dobrami doczesnymi, rodzina ma wielkie zasługi w zakresie pionierskich działań dotyczących opieki społecznej i oświaty. Komfortowe połączenie wysokiego statusu majątkowego z postępowym światopoglądem przywodzi na myśl analogię do rodziny Mendelssohnów – Michał Bergson był tylko 11 lat młodszy od Felixa Mendelssohna.
Żywiołem Bergsona stała się gra fortepianowa. Stosunkowo szybko wyjechał za granicę, gdzie pogłębiał studia pod kierunkiem Friedricha Schneidera, Carla Friedricha Rungenhagena oraz Wilhelma Tauberta.
Aktywny zawodowo, głównie w Italii i Szwajcarii, Bergson rozwinął karierę pedagogiczną w Konserwatorium w Genewie, gdzie był profesorem od 1863 roku. Obok muzyki fortepianowej tworzył muzykę kameralną oraz operową, wpisując się tym samym w najpopularniejsze trendy stylistyczne swojej epoki. Kompozytor zmarł w Londynie, gdzie spędził ostatnie lata życia, 9 marca 1898 roku jego twórcze życie zamknęło się wraz z końcem wielkiej epoki muzycznego romantyzmu.
W ramach obchodów XXIV Dnia Judaizmu wybrzmi koncert fortepianowy Michała Bergsona odkryty i przywrócony do życia dzięki zaangażowaniu znakomitego pianisty i odkrywcy muzyki polskiej Jonathana Plowrighta oraz Łukasza Borowicza - dyrygenta Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
Edycja krytyczna i stworzenie materiału wykonawczego (w oparciu o dostępne źródła, w tym pierwodruk sporządzonej przez kompozytora wersji na fortepian solo) zostały powierzone dyrygentowi i kompozytorowi Maciejowi Żółtowskiemu.
Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 to niewątpliwie jeden z nielicznych utworów orkiestrowych w polskiej literaturze muzycznej okresu romantyzmu, która z powodu zawiłej historii obfitowała głównie w kameralistykę i operę. To również dzieło będące silnym odwołaniem do twórczości Fryderyka Chopina.
Filharmonia Poznańska zakupiła rękopis i postanowiła ów koncert fortepianowy nagrać na płytę wzbogacając wydawnictwo o inne utwory Michała Bergsona. I tak album „Michal Bergson. Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort” stał się kolejną światową premierą fonograficzną w dyskografii Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
W tekście wykorzystano obszerne fragmenty tekstu „Od dyrygenta” autorstwa Łukasza Borowicza
umieszczonego w albumie „Michał Bergson. Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort”
14 stycznia (czwartek), godz. 19.00 > online
Koncert fortepianowy Michała Bergsona Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 Jonathana Plowright (fortepian) oraz Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
pod dyrekcją Łukasza Borowicza
Nagranie w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
koncert na kanale YouTube oraz profilu Coexist na Facebook
Komentarze