Specjalne dyżury telefoniczne, by nikt nie czuł się samotny w Święta

W tegoroczne święta Miasto Poznań uruchomi specjalne dyżury telefoniczne – aby nikt z mieszkańców nie czuł się samotnie w tym wyjątkowym czasie. Wśród dyżurujących przy słuchawce będzie m.in. Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta miasta.

W wigilię, pierwszy i drugi dzień świąt oraz sylwestra, w godz. 10.00-16.00 działać będzie telefon Centrum Inicjatyw Senioralnych (tel. 61 842 35 09) oraz Telefon Serdeczności (tel. 691 870 091).

Święta to zawsze wyjątkowy czas. W tym roku jednak dla wielu mieszkańców i mieszkanek Poznania, zwłaszcza tych starszych, mogą być one wyjątkowo trudne. Z powodu pandemii nie wszyscy seniorzy będą mogli spotkać się z dziećmi i wnukami, odwiedzić znajomych lub sąsiadów. Nie będzie też dużej, wspólnej wigilii na MTP. Nikt jednak nie powinien spędzać świąt zupełnie sam – dlatego uruchamiamy dodatkowe dyżury telefoniczne, by choć w ten sposób pomóc starszym poznaniakom i poznaniankom.

Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania

Zastępca prezydenta Poznania będzie dyżurował w wigilię, pierwszy dzień świąt i w sylwestra w godz. 11-12. Ale przez cały czas w godzinach działania telefonów podrugiej stronie słuchawki na seniorów będą czekały osoby chętne do rozmowy. Będzie można zamienić kilka słów z kimś życzliwym, złożyć życzenia czy podzielić się refleksją. 

Centrum Inicjatyw Senioralnych każdego dnia stara się być blisko osób starszych i wychodzić naprzeciw ich potrzebom. Zdajemy sobie sprawę z tego, że tegoroczne święta mogą być trudne dla wielu. I mimo że Centrum nadal pozostaje zamknięte, to będziemy dostępni dla seniorów przez telefon przez całe święta i w sylwestra. Tradycyjnie postaramy się odpowiedzieć na każde pytanie, podpowiemy, gdzie zwrócić się o wsparcie, ale przede wszystkim będziemy po to, żeby nikt nie został sam.

– Wojciech Bauer, dyrektor Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu

Telefon Serdeczności obsługuje pracownik Zespołu Dziennych Domów Pomocy. 

To osoba, która na co dzień pracuje z seniorami i potrafi z nimi rozmawiać – podkreśla Maria Paradowska, dyrektor Zespołu. – Z naszego Telefonu korzystają zazwyczaj starsze osoby samotne. Chętnych, żeby usłyszeć życzliwy głos, nie brakuje – obecnie telefon dzwoni codziennie. Są też osoby, które wracają do nas, nawiązują głębszą relację i kontaktują się co jakiś czas. Chcą po prostu z kimś porozmawiać, opowiedzieć o swoich smutkach i troskach. A my cieszymy się, że możemy wspierać w taki sposób, zwłaszcza teraz, w czasie izolacji.

W mieście działa też Telefon Zaufania przy Miejskim Centrum Interwencji Kryzysowej (tel. 61 835 49 04), od poniedziałku do piątku – w godz. 19.00-7.00 (czyli w wigilię i sylwestra), w niedzielę i święta – całodobowo.

W związku aktualną sytuacją epidemiologiczną Centrum Inicjatyw Senioralnych nadal pozostaje nieczynne dla odwiedzających. W dni powszednie (poza wigilią, świętami i sylwestrem) z pracownikami Centrum można kontaktować się pod numerami 61 847 21 11 oraz 61 842 35 09 (w godz. 8.00-16.00), a także pod adresem mailowym centrum@centrumis.pl.