Most w ciągu ul. Estkowskiego został wybudowany w połwoie lat 60. XX wieku. Ostatni i jedyny kapitalny remont wykonano w 1989 roku, czyli ponad 30 lat temu. Jest jedną z głównych przepraw przez Wartę w Poznaniu zarówno dla samochodów i autobusów jak i tramwajów. Natężenie ruchu w ciągu doby jest bardzo wysokie.
Przeprowadzone analizy i ekspertyzy wykazały jednak, że obiekt jest w bardzo złym stanie technicznym. Izolacja pod chodnikami jest nieszczelna, a całość nie ma odpowiedniego odwodnienia.
Widać już uszkodzenia spowodowane przez korozję, a także nieszczelności w dylatacji. Co więcej, ustalono, że przecieki i uszkodzenia korozyjne mogą wpłynąć na obniżenie nośności mostu i to już niedługo.
Z ekspertyz wynika, że w gorszym stanie jest północna część mostu, czyli prowadząca w kierunku centrum miasta.
Ustalono, że stary obiekt należy rozebrać, a w jego miejsce wybudować nowy most. Na czas rozbiórki i budowy nowego, zostanie zaprojektowany most tymczasowy po stronie południowej.
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg na wykonawcę prac projektowych, na podstawie któych będą przeprowadzone roboty budowlane.
Wybrany wykonawca poza dokumentacji budowy mostu tymczasowego i docelowego będzie musiał również zaprojektować przejście dla pieszych na Ostrowie Tumskim, przy skrzyżowaniu ul. Wyszyńskiego z ul. Ostrów Tumski i ul. Wieżową, oraz rozbudowę ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego (od ul. Chwaliszewo do ul. Zagórze) oraz skrzyżowań z ul. Chwaliszewo, ul. Panny Marii i ul. Wieżową.
Oferty w przetargu będą przyjmowane do 3 grudnia.