Deszcz nie odstraszył widzów – tłum podziwiał paradę z okazji 140-lecia MPK Poznań

Historyczne i zabytkowe razem z tymi nowoczesnymi i współczesnymi – tramwaje i autobusy przejechały ulicami Poznania w ramach wielkiej parady z okazji 140-lecia istnienia MPK Poznań. Chętnych, by zasiąść na ich pokładach, a także by podziwiać je z zewnątrz nie brakowało, choć pogoda płatała dziś figle.

Pierwsza regularna linia tramwaju konnego w Poznaniu została uruchomiona latem 1880 roku. Wtedy to kursowała od Dworca do Starego Rynku. W tym samym roku swoją działalność rozpoczęło Poznańskie Towarzystwo Kolei Konnej, którego celem była budowa i eksploatacja komunikacji tramwajowej w Poznaniu.

Z okazji 140-lecia istnienia MPK Poznań przygotowało szereg atrakcji. Tą, na którą najbardziej czekano była dzisiejsza parada tramwajów i autobusów. Punktualnie w południe z ul. Zwierzynieckiej ruszyło 25 pojazdów, w tym 13 tramwajów i 12 autobusów.

Na trasę wyjechały pojazdy zaróno zabytkowe i historyczne, jak i te z obecnego taboru MPK Poznań, dzięki czemu można było w pewnym stopniu zobaczyć, jak zmieniały się środki komunikacji zbiorowej na przestrzeni lat.

Pojazdy po wyruszeniu z ul. Zwierzynieckiej przejechały ulicami: św. Marcin, al. Marcinkowskiego, ul. 27 Grudnia, Fredry, Dąbrowskiego i Kraszewskiego, by znów powrócić na Zwierzyniecką.

Pomimo opadów deszczu, chętnych do podziwiania pojazdów nie brakowało. Na trasie ustawiły się tłumy poznaniaków i turystów, którzy przyjechali do Poznania specjalnie po to, by zobaczyć paradę. Część osób mogła wsiąść na pokład “paradujących” tramwajów i autobusów. Wstęp odbywał się na podstawie bezpłatnych wejściówek, które można było zdobyć w ciągu tygodnia.

Na czele parady był wagon konny i skład typ I+WD. Następnie wagony N+ND+ND, 102N, 102Na, 105N+105N i GT6. Z kolei wszystkie autobusy, które jechały jezdnią, zrównały się z początkiem kolumny tramwajowej. Po wyjeździe autobusów, wyruszyły pozostałe tramwaje: GT8, GT8ZR, Moderus Alfa, Moderus Beta, RT6, Combino, Tramino i Gamma. W takim szyku parada przejechała przez rondo Kaponiera i ulicę Święty Marcin aż do Gwarnej. Za ulicą Gwarną, na nowej części ulicy Święty Marcin szyk parady zmienił się i pojazdy jechały już jeden za drugim.