Senior biorący udział w projekcie otrzymuje specjalną bransoletkę z guzikiem alarmowym, a także prosty aparat telefoniczny z opcją głośnomówiącą. W niebezpiecznych sytuacjach, np. gdy senior źle się poczuje, przewróci czy potrzebuje pomocy, może w prosty sposób skontaktować się z teleasystentem, a ten, po analizie sytuacji, wezwie pomoc ratunkową lub zawiadomi sąsiada, który ma klucze do mieszkania starszej osoby.
W momencie naduszenia czerwonego przycisku alarmowego, teleasystent automatycznie otrzyma kartę informacyjną z danymi uczestnika projektu, dzięki czemu będzie mógł przekazać niezbędne informacje służbom medycznym, w tym m.in. na temat leków, schorzeń czy alergii seniora, ale także np. dotyczące możliwości wejścia do budynku czy mieszkania. Wszystkie informacje będą ustalane wraz z seniorem podczas przystępowania do projektu.
System obejmuje także tzw. „połączenia zielone”, które oznaczają rozmowy towarzyskie z teleasystentami w sytuacji, gdy senior np. czuje się samotny lub potrzebuje dodatkowych informacji. Dodatkowo, teleasystenci sami będą dzwonić raz w tygodniu do osób objętych projektem, by sprawdzić czy ich sytuacja nie uległa pogorszeniu i jak się czują.
System działa przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, także w święta.
Projekt zapewnia również usługi domowe – czyli wsparcie specjalistów z zespołu medycznego: lekarza geriatry, pielęgniarki, fizjoterapeuty i psychologa, a także możliwość uzyskania porady prawnej ze strony Rzecznika Praw Osób Starszych i/lub Niepełnosprawnych.
Projekt obejmuje także np. możliwość skorzystania z pomocy wolontariuszy, którzy mogą odwiedzać samotne osoby, dotrzymywać towarzystwa czy pomóc np. w wyjściu na spacer i korzystania z oferty kulturalnej.
Projekt skierowany jest do seniorów z Poznania, którzy przez większą część dnia przebywają sami lub mieszkają samotnie lub są w trudnej sytuacji życiowej. Decyzja o kwalifikacji do programu podejmowana jest przez opiekuna, pracownika projektu.
Trwa nabór chętnych do przystąpienia do projektu.
Zgłoszenia można dokonać telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach. 8:00-16.:00
– Nowe Miasto – tel. 518 301 265, 518 301 215
– Wilda – tel. 518 301 525
– Jeżyce – tel. 518 301 932
– Stare Miasto – tel. 518 301 641
– Grunwald – tel. 518 301 796
Można też złożyć pisemny wniosek o przydzielenie usługi teleopieki w swojej filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu.
Projekt “Usługi społeczne i opieka medyczna dla mieszkańców Poznania” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Miasto Poznań jest partnerem projektu, którego liderem jest Stowarzyszenie Medycyna Polska, a pozostałymi partnerami są: Stowarzyszenie Polski Komitet Pomocy Społecznej, Centermed Poznań sp. z o.o., Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy “Flandria”.