Tramwaj na Marcelin – ruszają konsultacje społeczne

Rozbudowująca się poznańska dzielnica Marcelin potrzebuje odpowiedniej infrastruktury, która zapewni odpowiednią komunikację dla coraz wyższej liczby mieszkańców. Miasto Poznań wraz z Zarządem Transportu Miejskiego chce stworzyć tam linię tramwajową. Dziś rozpoczynają się konusltacje społeczne w tej sprawie.

W ostatnich latach poznański Marcelin rozwija się w bardzo szybkim tempie. Rozbudowujące się osiedla i wciąż wzrastająca liczba mieszkańców sprawiają, że konieczne jest zaplanowanie odpowiedniej infrastruktury, która zapewni odpowiedni dojazd do różnych dzielnic Poznania.

Jak wyjaśnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania, Miasto mając na uwadze przyszłe inwestycje, przystępuje do konsultacji społecznych w sprawie utworzenia trasy trmawajowej na Marcelin. Dzięki temu realizacja projektu będzie mogła być szybsza.

Jednocześnie, wiceprezydent podkreśla jednak, że inwestycja będzie mogła być zrealizowana tylko pod warunkiem, że inwestorzy, którzy budują kolejne budynki na terenie Marcelina, zaangażują się finansowo także w budowę odpowiedniego dojazdu dla swoich potencjalnych klientów.

Tak poważna inwestycja komunikacyjna zrealizowana w partnerstwie publiczno-prywatnym byłaby nową jakością w Poznaniu.

Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania

Dziś rozpoczynają się konsultacje społeczne, które mają na celu uzyskanie opinii mieszkańców na temat możliwej trasy trmawajowej, któa będzie najbardziej optymalna dla wszystkich. Szacowane będzie także zainteresowanie transportem zbiorowym w tym rejonie oraz ocena pierwszych koncepcji.

Do konsultacji przedstawiono dwa warianty trasy. W obu wersjach planowana trasa rozpoczyna się od skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej, gdzie ma być połączona z istniejącą trasą na ul. Grunwaldzkiej. Następnie trasa przebiega ulicą Grochowską do ulicy Marcelińskiej, a dalej w kierunku zachodnim, w stronę ulicy Bułgarskiej. W dalszym odcinku przygotowano dwa warianty.

Wariant I zakłada prowadzenie trasy przez ulicę Bułgarską i Łubieńskiej do ulicy Kolorowej, tworząc „pętlę uliczną” przez ulice Pastelową i Jasną.

Z kolei wariant II przewiduje poprowadzenie trasy tramwajowej w ulicy Marcelińskiej i zakończenie jej „końcówką czołową” za skrzyżowaniem z ulicą Kolorową (obsługa trasy taborem dwukierunkowym).

Inwestycja zakłada również przebudowę pasa drogowego na całej szerokości torowiska, z zapewnieniem optymalnych warunków dla pieszych i rowerzystów. Całość zakłada budowę tzw. cichego torowiska z uwagi na zwartą zabudowę mieszkalną w okolicy.

Planowane są wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów, co umożliwi przesiadki “drzwi w drzwi”, a tym samym rozszerzy możliwości komunikacyjne dla pasażerów.

Miasto podkreśla jednak, że prace przy inwestycji są dopiero w początkowej fazie i nie ma gwarancji ani terminu jej powstania. Wszystko zależeń będzie od wyników analiz, uwzględniających uwarunkowania techniczno-przestrzenne, funkcjonalne oraz społeczno-ekonomiczne, a także możliwości finansowych Miasta.

Konsultacje społeczne w formie internetowego badania ankietowego dostępne są na stronie internetowej projektu “Tramwaj Marcelin“.