W marcu 2019 roku prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak, przekazał starostom, burmistrzom i wójtom decyzję Miasta Poznań o likwidacji spółki PKS Poznań z uwagi na stałe straty finansowe, brak rentowności i brak perspektyw na zmianę sytuacji w najbliższych latach. Od 1 lipca miały zostać zlikwidowane wszystkie połączenia realizowane przez spółkę. W odpowiedzi starosta poznański zaproponował powołanie celowego związku powiatowo-gminnego, który w przyszłości miałby przejąć nieodpłatnie akcje PKS Poznań. Członkowie porozumienia dzieliliby się kosztami utrzymania spółki, dzięki czemu Miasto Poznań nie musiałoby pośrednio finansować przejazdów dla całej aglomeracji. System byłby podobny do tego, w ramach którego funkcjonuje Poznańska Kolej Metropolitalna.
Część samorządów aglomeracji poznańskiej zadeklarowała chęć uczestniczenia w takim projekcie. Jeszcze w ubiegłym roku podpisano porozumienie międzypowiatowe, w ramach którego realizowane są połączenia. W porozumieniu udział biorą powiaty: poznański, szamotulski, obornicki, międzychodzki, nowotomyski, grodziski, kościański, śremski oraz Poznań.
Samorządy zadeklarowały chęć przystąpienia do związku – to m.in. gminy Buk, Stęszew, Suchy Las, Śrem, Oborniki oraz powiaty: międzychodzki, kościański i śremski.
Pandemia koronawirusa sprawiła, że konieczne są kolejne działania, a nie jedynie deklaracje.
W piątek odbyło się spotkanie samorządów zainteresowanych partycypacją w kosztach przewozów dla swoich mieszkańców. Wszyskie zostały zobowiązane, by do sierpnia podjąć stosowne uchwały o przyjęciu statutu związku.
Z uwagi na kryzys wywołany pandemią i pogorszenie się sytuacji przewoźnika, konieczna jest zmiana modelu finansowania przedsięwzięcia.
Związek pozwoli na utrzymanie połączeń między powiatami, co jest szczególnie ważne dla tych miejscowości, które są lub w przypadku likwidacji połączenia PKS będą wykluczone transportowo.