Stare Miasto dynamicznie się zmienia. Demontowane są nielegalne nośniki reklamowe z elewacji kamienic, coraz więcej szyldów współgra z zabytkowym otoczeniem, cały czas trwają rozmowy z przedsiębiorcami.
Wszystko zaczęło się wiosną 2018 roku. To właśnie wtedy Poznań dołączył do miast, w których najcenniejsze kulturowo obszary staromiejskie objęte zostały dodatkową ochroną konserwatorską w postaci parku kulturowego.
Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków przeprowadziło szeroko zakrojoną kampanię informacyjno-konsultacyjną. Jednym z jej elementów było przygotowanie wizualizacji koniecznych zmian. Takie narzędzie pomagało skutecznie przekonać zainteresowanych, że są to zmiany na lepsze.
Na dostosowanie się do nowych zasad przedsiębiorcy otrzymali rok (do marca 2019). Aby to ułatwić organizowano liczne spotkania konsultacyjne, udzielano indywidualnych porad. W listopadzie 2019 roku na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta można było obejrzeć wystawę poświęconą Parkowi Kulturowemu. Wykonano ponad 50 wizualizacji “przed i po”, których celem było zobrazowanie przedsiębiorcom korzystnego wpływu uchwały na estetykę elewacji staromiejskich kamienic.
Przedsiębiorcom wyróżniającym się w swoich działaniach reklamowych zgodnością z zasadami uchwały, wysoką dbałością o estetykę elewacji, aranżacji witryny oraz otoczenia lokalu wręczono Certyfikaty Dobrych Praktyk. Na ten moment jest 14 wyróżnionych lokali – to restauracje, sklepy i zakłady rzemieślnicze (Szymańska K. Modniarstwo – ul. Wrocławska 20, Rosa – ul. Paderewskiego 8, Pamiątki – Stary Rynek 71, Blisko Natury – ul. Wodna 6, Salon Fryzjerski Nowacki – ul. Wroniecka 24, Muzeum Czekolady – ul. Wrocławska 12, Czekolada – ul. Wrocławska 18, Unicorn Baby – ul. Wrocławska 6, Kultowa – ul. Wrocławska 16, Antyki – ul. Klasztorna 1, Gofrownia – ul. Kramarska 21, Pracownia Lunula – ul. Szewska 15, Frontiera – ul. Szewska 21, Agata Bieleń – ul. Szewska 14).
Po roku obowiązywania vacatio legis, wiosną 2019 roku rozpoczęły się systematyczne i regularne kontrole Straży Miejskiej, z udziałem pracownika BMKZ. Na 739 lokalizacji, 503 lokale albo już spełniały warunki uchwały albo dostosowały się do nowych zasad.
Po kontrolach uporządkowano większość szyldów i reklam w rejonie Starego Rynku i ul. Wrocławskiej.
Działania wokół Parku Kulturowego Stare Miasto będą kontynuowane. Przedsiębiorcy przestrzegający uchwały nadal będą nagradzani Certyfikatami Dobrych Praktyk. W planach jest wydanie broszury informacyjnej, zlecenie badań socjologicznych dotyczących parku kulturowego oraz dystrybucja kolorowanek dla dzieci o parku kulturowym (przygotowanych na użytek restauratorów i instytucji kultury). Jeśli warunki na to pozwolą, we wrześniu zorganizowana zostanie impreza plenerowa, we współpracy z Radą Osiedla Stare Miasto i Zaułkiem Rzemiosł. Będzie to dzień otwarty ulicy Garbary, z możliwością wystawienia się rzemieślników, drobnych przedsiębiorców, kawiarni.