Droższe bilety komunikacji zbiorowej organizowanej przez ZTM Poznań. Radni wprowadzili kilka poprawek do uchwały

Miejscy radni przegłosowali zmiany w taryfie biletowej ZTM Poznań. Oznacza to, że od 1 lipca opłaty za przejazd transportem zbiorowym organizowanym przez miejską spółkę będą droższe. Wprowadzono jednak kilka zmian w stosunku do pierwotnej propozycji.

Miejscy urzędnicy podkreślają, że jest to pierwsza od 2013 roku podwyżka w taryfie biletowej ZTM Poznań, a jej konieczność wynika z braku funduszy w miejskim budżecie, który został obciążony reformami wprowadzanymi przez rząd. Władze wskazują m.in. na koszty reformy edukacji, która została przeprowadzona z budżetów samorządów, a także na zmiany w systemie podatkowym, które znacznie obniżyły dochody samorządów m.in. poprzez wprowadzenie tzw. „podatku zerowego”.
 
Miasto przekonuje, że podwyżki są konieczne do zapewnienia wysokiego standardu przewozów, w tym do budowy i remontów tras tramwajowych, inwestycji związanych z infrastrukturą przystankową czy wymianie taboru na coraz nowszy i prezentujący wyższy komfort i bezpieczeństwo jazdy.
 
Jak wskazują urzędnicy, podwyżki nie byłyby konieczne, gdyby pojawiło się zapewnienie ze strony rządu o rekompensacie za poniesione przez samorządy na reformy koszty.
 
Temat podwyżek wzbudził ogromne poruszenie wśród mieszkańców i pasażerów. Krytyki nie brakowało także ze strony niektórych miejskich radnych. Ostatecznie jednak, uchwała została przegłosowana, jednak z kilkoma poprawkami w stosunku do pierwotnej wersji.
 
Bilety okresowe dla osób rozliczających podatki w Poznaniu lub gmin objętych porozumieniem międzygminnym będą droższe o ok. 20%. Koszt Biletu Metropolitalnego 30-dniowego na strefę A zmieni się z obecnych 99 zł na 119 zł.
 
Koszt rocznego biletu wzrośnie jedynie o 1 złotych. Ma to zachęcić poznaniaków i mieszkańców okolicznych miejscowości do regularnego korzystania z komunikacji publicznej, co pozytywnie wpłynie na jakoś powietrza w mieście. Oznacza to, że w przeliczeniu na 1 miesiąc koszt biletu wyniesie 79 złotych, czyli mniej niż obecny bilet 30-dniowy i 40 zł mniej w przypadku taryfy od 1 lipca. Da to możliwość „zyskania” czterech miesięcy poprzez wykupienie rocznego biletu zamiast 30-dniowego co miesiąc.
 
Ceny biletów okresowych dla osób niepłacących podatków na rzecz Poznania lub gmin objętych porozumieniami, zostaną podniesione o 30 proc. Koszt biletu okresowego na 30-dni na sieć na strefę A będzie kosztował 149 zł (dziś – 115 zł).
 
W początkowym projekcie zakładano wycofanie ze sprzedaży biletów trasowanych, które cieszą się małą popularnością wśród podróżnych. Podczas dzisiejszej sesji Rady Miasta, przyjęto jednak poprawkę zgłoszoną przez radnych KO, na podstawie której utrzymany zostanie bilet 6-przystankowy. Będzie on jednak droższy o 15 złotych. Pozostałe bilety trasowane zostaną wycofane z użycia.
 
Zdecydowano się także na zmniejszenie podwyżki cen rocznego Biletu Seniora. Od 1 lipca będzie on kosztował 90 złotych, a nie jak obecnie 50 złotych. Bilet Seniora jest skierowany do osób, które ukończyły 65. rok życia i mieszkają na terenie Poznania lub gmin objętych porozumieniem. Będzie również możliwość zakupu takiego biletu kwartalnego za 30 zł. Osoby powyżej 70 roku życia korzystają z komunikacji publicznej za darmo.
 
Bilet specjalny 4+, czyli oferta da rodzin wychowujących czworo lub więcej dzieci będzie kosztował 120 złotych na 366 dni. Dzisiaj koszt dwunastu 30-dniowych biletów 4+ to 67,20 zł.
Zlikwidowane zostaną bezpłatne przejazdy komunikacją zbiorową przez uczniów szkół podstawowych. Zamiast tego wprowadzony zostanie roczny bilet specjalny, który będzie obowiązywał od 1 października do 30 września kolejnego roku na strefę A+B+C+D w cenie 60 zł. Wprowadzone mają być też specjalne ułatwienia w przypadku zorganizowanych wyjść uczniów np. do kina, muzeum.
 
Zmiany czekają również na korzystających z tPortmonetki. Zmieni się bowiem cena za przejazdy od pierwszego do siódmego przystanku. Od 1 lipca 2020 r. stawka za pierwszy przystanek ma wynosić 0,72 zł, za drugi i trzeci 0,60 zł. Wzrost ceny za przystanki 1-3 wynosi 20 proc., za przystanki 4-5 – 18 proc., a za przystanki 6-7 – 13 proc. Od ósmego przystanku cena nie zmieni się.
 
 
Od 1 lipca 2020 r. proponowana jest także zmiana taryfy jednorazowych biletów czasowych. Nowością będzie bilet obowiązujący do 15 minut na strefę A+B+C+D w cenie 4 zł, który ma zastąpić obecny bilet do 10 minut za 3 zł.
 
Wzrosną zarówno ceny pozostałych dwóch biletów jednorazowych (o 1 zł), jak i czasowych biletów jednorazowych krótkookresowych (24-godzinne i siedmiodniowe).
 
Uchwała obejmuje również likwidację 50% zniżki dla posiadaczy karty ISIC. Jak wyjaśnia miasto, w trudnej sytuacji budżetowej przy zmianach cen dla mieszkańców Poznania nieuzasadnione jest dalsze dofinansowywanie przejazdów turystów.