Na skrzyżowaniu obu ulic często dochodzi do kolizji i niebezpiecznych sytuacji. Wielu kierowców nie zwraca uwagi na znaki, przez co dochodzi m.in. do wymuszeń pierwszeństwa, a także przekraczania prędkości.
By zwiększyć bezpieczeństwo, mieszkańcy zaproponowali wybudowanie w tym miejscu ronda lub ustawienie sygnalizacji świetlnej, a także zmniejszenie łuków drogi, co zmusiłoby kierowców do wolniejszej jazdy.
Twórcy koncepcji postanowili jednak rozwiązać ten problem w inny sposób. Zwężony zostanie wlot skrzyżowania od strony ul. Hetmańskiej do jednego pasa ruchu. Oznacza to likwidację prawoskrętu w ul. Kolejową, który zostanie zastąpiony nowymi nasadzeniami zieleni.
Dodatkowo, uwzględniając propozycję poznaniaków, promień łuku ul. Kolejowej zostanie zmniejszony z obecnych 30m do 12m. W ten sposób kierujący zostaną zmuszeni do zmniejszenia prędkości dojeżdżając do tego miejsca. W celu poprawy bezpieczeństwa pieszych, przejścia dla pieszych przez ul. Potockiej i Kolejową zostaną wyniesione.
W swoich uwagach i propozycjach kwestie bezpieczeństwa na ul. Kolejowej były głównymi, jakie poruszali mieszkańcy. W przesłanych opiniach zaproponowali dodatkowe rozwiązania mające na celu spowolnienie ruchu. Postulowano o wybudowanie dodatkowego progu zwalniającego lub powierzchni wyniesionej w rejonie wejście do hotelu Moderno oraz wyniesienie przejścia dla pieszych przy ul. Gąsiorowskich.
W koncepcji uwzględniono obie propozycje, jednak konieczne będzie uzgodnienie ich z Miejskim Inżynierem Ruchu na etapie opracowania projektu budowlano-wykonawczego.
Mieszkańcom zależy również na tym, by na ul. Kolejowej było więcej zieleni. Zgodnie z przygotowaną koncepcją, mają się one pojawić we wszystkich miejscach, w których jest to możliwe uwzględniając sieć podziemnego uzbrojenia oraz widoczność na skrzyżowaniach. Po przeanalizowaniu propozycji mieszkańców zdecydowano o zaprojektowaniu co najmniej dwóch dodatkowych drzew przy ul. Kolejowej 47.
Koncepcja zakłada także dostosowanie ulicy do uruchomienia w przyszłości linii mikrobusowej. Wyznaczono teren pod platformy przystankowe i obniżono krawężniki.
Podczas konsultacji społecznych ZDM otrzymał łącznie 27 wiadomości email oraz 14 pism, z których wyodrębniono 57 propozycji zmian.
Kolejnym krokiem w kierunku przebudowy ul. Kolejowej będzie opracowanie projektu budowlano-wykonawczego. Przygotowany zostanie również kosztorys inwestorski.