Podwyżki cen biletów ZTM Poznań. Miasto zapowiada – nie będą wprowadzone, jeśli rząd zwróci samorządom koszty reform

Nie tylko kierowcy w Poznaniu wkrótce będą więcej płacić za podróżowanie po mieście. Poza podwyżkami cen za parkowanie, wkrótce wprowadzone zostaną również podwyżki dla pasażerów komunikacji zbiorowej. ZTM Poznań przedstawiło propozycje zmian. Ceny wzrosną średnio o ok. 30%. Wprowadzone zostaną za to większe zniżki dla tych, którzy zadeklarują często korzystanie z przejazdów.

Miasto szuka oszczędności gdzie się da – choć to dopiero styczeń, to tak można podsumować 2020 rok. Po wprowadzeniu przez rząd zmian w systemie podatkowym, przez który do budżetów samorządów wpływa o wiele mniej pieniędzy niż do tej pory, a także przerzuceniem kosztów wprowadzanych reform przede wszystkim w oświacie na samorządy, Poznań, podobnie jak inne miasta, musi zmienić dotychczasowe przyzwyczajenia. Po “cięciach” w inwestycjach i zajęciach szkolnych oraz podwyżkach w Strefie Płatnego Parkowania, przyszedł czas na szukanie oszczędności w transporcie publicznym.

Jak zaznacza ZTM, ostatnie podwyżki cen biletów wprowadzone były w stolicy Wielkopolski w 2013 roku. Pasażerowie unikali wzrostu cen, które wprowadzano w innych miastach, choć koszty organizacji komunikacji, utrzymania jej na odpowiednim poziomie i regularnego rozbudowywania stale rosły.

W związku z tym, w ostatnich latach wzrosła także wysokość dopłat z miejskiego budżetu do organizacji transportu ZTM Poznań. Jeszcze 5 lat temu wpływy ze sprzedaży biletów pokrywały koszty organizacji transportu w ok. 43%. W ubiegłym udział wyniósł ok. 36%.

W takiej sytuacji Miasto uznało za konieczne podniesienie cen biletów ZTM. Zmiany mają zacząć obowiązywać od 1 lipca 2020 roku.

Co konkretnie zmieni się dla pasażerów? Ceny biletów okresowych dla pasażerów płacących podatki na rzecz Poznania lub gmin objętych porozumieniem dotyczącym organizacji transportu publicznego mają wzrosnąć o około 20%. Za 30-dniowy Bilet Metropolitalny, który do tej pory kosztował 99 złotych za strefę A, będą musieli zapłacić 119 złotych.

O wiele tańsze okaże się w tym momencie inwestowanie długookresowe. Koszt rocznego biletu wzrośnie o 1 złotych i wyniesie 949 złotych. Oznacza to, że rzy zakupie biletu rocznego koszt w przeliczeniu na jeden miesiąc wyniesie 79 zł, czyli 20 zł mniej niż obecny bilet 30-dniowy i 40 zł mniej w przypadku taryfy od 1 lipca. Do tej pory, korzystanie z rocznego biletu pozwalało na zaoszczędzenie kosztów równych 2,5 miesiąca kupowania biletów.  Po zmianie taryf liczba bezpłatnych miesięcy, w porównaniu do zakupu dwunastu biletów 30-dniowych, wzrośnie do czterech. Oznacza to, że rabat wyniesie ok. 33%. Co ważne, oferta obowiązuje jedynie osoby płacące podatki w Poznaniu i gminach objętych porozumieniem.

Miasto i ZTM chcą w ten sposób zachęcić mieszkańców Poznania i okolic do regularnego korzystania z komunikacji zbiorowej.

Od 1 lipca 2020 roku z oferty mają zniknąć bilety trasowane. Jak podkreślono, powodują one zbyt wiele problemów, są skomplikowane pod względem technicznym i nie zapewniają wygodnego korzystania z biletów i możliwości przedłużania ich ważności.

Jednocześnie dyrektor zarządu ZTM Poznań, Jan Gosiewski wskazuje, że bilet sieciowy, w przeciwieństwie do trasowanego, zapewnia większą swobodę przemieszczania się po mieście.

Wzrosną również opłaty w tPortmonetce, która pozwala opłacać przejazdy za ilość przejechanych przystanków. Taryfa degresywna oznacza, że im więcej przejechanych przystanków, tym niższa cena za każdy kolejny.

Proponowane przez ZTM zmiany obejmą przystanki od pierwszego do siódmego. Od 1 lipca 2020 r. stawka za pierwszy przystanek ma wynosić 0,72 zł, za drugi i trzeci 0,60 zł. Wzrost ceny za przystanki 1-3 wynosi 20 proc., za przystanki 4-5 – 18 proc., a za przystanki 6-7 – 13 proc. Od ósmego przystanku cena nie zmieni się.

Zmiany wprowadzone mają być także w biletach specjalnych. Bilet Seniora wciąż pozostanie jednym z najbardziej atrakcyjnych cenowo biletów w taryfie ZTM, a jego koszt od 1 lipca 2020 r. będzie wynosić 99 zł (dziś 50 zł) za rok. Z Biletu Seniora mogą korzystać osoby, które ukończyły 65. rok życia, mieszkają w Poznaniu lub gminie objętej porozumieniem międzygminnym oraz które rozliczyły podatek dochodowy od osób fizycznych w urzędzie skarbowym z siedzibą na terenie miasta Poznania lub gminy objętej porozumieniem międzygminnym. Obowiązuje on jedynie w strefie A.

Z kolei cena biletu dla członków rodzin wychowujących czworo i więcej dzieci (4+) na 366 dni od 1 lipca 2020 r. ma wynieść także 120 zł. Dzisiaj koszt dwunastu 30-dniowych biletów 4+ to 67,20 zł.  

Zmiany szykują się również w czasowych biletach jednorazowych, od których od lat stara się odchodzić Poznań. Zgodnie z przyjętym planem, pojawi się nowy bilet 15-minutowy na strefę A+B+C+D w cenie 4 złotych, który ma zastąpić obecny bilet 10-minutowy w cenie 3 złotych.

Wzrosną zarówno ceny pozostałych dwóch biletów jednorazowych (o 1 zł), jak i czasowych biletów jednorazowych krótkookresowych: 24-godzinne kosztować będą 15 złotych zamiast obecnych 12 w strefiie A oraz 20 złotych w strefach A+B+C+D zamiast obecnych 15 złotych. Bilety  7-dniowe podrożeją o 10 złotych w strefie A oraz 20 złotych na strefę A+B+C+D.

Nie będzie już 50% ulgi na przejazdy dla posiadaczy kart ISIC. Obecnie uprawnia uczniów i studentów szkół zagranicznych do przejazdów z 50-proc. ulgą, ale poza studentami mogą się nią posługiwać uczestnicy studiów podyplomowych oraz osoby już nie studiujące. Jak wyjaśnia ZTM Poznań, z uwagi na trudną sytuację budżetową Miasta, biorąc pod uwagę interesy przede wszystkim mieszkańców, podjęto decyzję o rezygnacji z dofinansowywania przejazdów turystów i osób przyjezdnych na podstawie kart ISIC.

Miasto chce zrezygnować także z bezpłatnych przejazdów dla uczniów szkół podstawowych. Zamiast tego zaoferuje roczny bilet specjalny, który będzie obowiązywał od 1 października do 30 września roku kolejnego na strefę A+B+C+D i kosztował 60 złotych.

Proponowane zmiany zostały przedstawione przedstawicielom gmin mających podpisane z Poznaniem porozumienia transportowe oraz radnym z Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania. Decyzję o ich wprowadzeniu podejmą miejscy radni.

Miasto podkreśla jednak, że nie zostaną one jednak wprowadzone pod warunkiem, że rząd zwróci samorządowi koszty poniesione na oświatę związane z wprowadzonymi przez rząd zmianami i wynikające z mniejszych wpływów z PIT (w tym przede wszystkim brak wpływów zwązanych z wprowadzeniem tzw. “podatku zerowego”).