Plan ABC, czyli jak Poznań chce mieć najlepszy transport publiczny w Polsce

ABC to skrót, który w stolicy Wielkopolski kojarzy się głównie z legendarnym tercetem Lecha Poznań. Tym razem jednak ABC oznacza atrakcyjność, buspasy i cyfryzację, czyli nowy plan działania Miasta na rzecz poprawy jakości transportu publicznego w Poznaniu. Władze liczą, że dzięki temu poznański system będzie najlepszym i najbardziej efektywnym w Polsce. Wszystko po to, by zmniejszyć natężenie ruchu samochodowego w centrum poprzez zachęcenie mieszkańców do korzystania z atrakcyjnej i komfortowej oferty transportu publicznego.

Jak wynika z danych, liczba samochodów na poznańskich ulicach z roku na rok wzrasta, co sprawiło, że w 2018 roku samych samochodów osobowych zarejestrowanych w mieście było 389 tysięcy. Do tego należy doliczyć pozostałe pojazdy, których jest ponad 100 tysięcy oraz ok. 170 tysięcy samochodów spoza stolicy Wielkopolski, które codziennie przyjeżdżają do Poznania.

Miasto Poznań od kilku lat stara się zwiększyć zainteresowanie mieszkańców zarówno Poznania jak i gmin ościennych do korzystania z transportu zbiorowego. Dużym plusem okazała się być Poznańska Kolej Metropolitalna, która jednak nie wszędzie działa tak, jak powinna. W wielu miejscowościach gmin i powiatów uczestniczących w projekcie brakuje odpowiedniej infrastruktury i dojazdu do stacji kolejowych. Nie zawsze także dobrze wypada infrastruktura w samym Poznaniu,  choć miasto stara się zwiększać jej ofertę i jakość oferowanych usług. Mimo tego, liczba osób korzystających z transportu zbiorowego zarówno w mieście jak i ościennych gminach wzrasta. Według danych z 2018 roku, z pojazdów komunikacji zbiorowej na terenie Poznania i okolic skorzystało niemal 260 milionów pasażerów, czyli o ponad 60 milionów więcej niż 5 lat wcześniej, w 2013 roku.

Co roku Poznań przeprowadza szereg inwestycji mających na celu poprawę oferowanych usług. Remontowane są istniejące trasy tramwajowe, a tam, gdzie ich brakuje, budowane są nowe. Miasto inwestuje również w nowoczesne pojazdy, zarówno tramwaje jak i autobusy, które mają podnieść komfort zarówno pasażerów jak i okolicznych mieszkańców – pojazdy są coraz bardziej ciche, a w ostatnim czasie również coraz mniej szkodzą środowisku korzystając z alternatywnych dla paliwa źródeł zasilania.

Dziś zaprezentowano najnowszy plan działania, który zdaniem jego twórców ma sprawić, że poznański transport zbiorowy będzie najbardziej efektywny i najlepszy w Polsce. Nazwano go planem ABC, który oznacza atrakcyjność, buspasy i cyfryzację.

Ta pierwsza to cel, do którego Poznań dąży od lat. Komunikacja miejska ma być atrakcyjna dla pasażerów, a więc niezawodna, dostępna i punktualna. Prace w tym zakresie obejmują m.in. optymalizację tras oraz synchronizację rozkładów jazdy, co ma m.in. ułatwić przesiadanie się z jednej linii na drugą. Jak zapewnia miasto, w 2019 roku, w porównaniu do roku wcześniejszego, zwiększyła się punktualność pojazdów komunikacji zbiorowej. Wzrost nie jest jednak spektakularny – z 78%,15% w 2018 roku do 78,97% w 2019.

Poznań chce także rozbudowywać system parkingów typu Park&Ride, które pomimo dobrego założenia, na razie nie są zbyt popularne wśród kierowców. Przyzwyczajenie się do nowości i zmian zabiera jednak trochę czasu, dlatego pozostaje mieć nadzieję, że wraz z jego upływem inwestycja będzie częściej wykorzystywana. Obecnie trwa budowa parkingu P&R w rejonie skrzyżowania ul. Warszawskiej i św. Michała. Do końca tego roku mają powstać również obiekty przy stacji PKP Poznań Strzeszyn i w rejonie ronda Starołęka.  W planach są także parkingi przy węzłach przesiadkowych na węźle Grunwaldzka, na Górczynie i przy stacji Poznań Podolany.

Na atrakcyjność ma wpływać także podnoszenie estetyki również na przystankach, dlatego w ubiegłym roku rozpoczęto akcję wymiany wiat przystankowych. W tym roku poza wymianą starą w planach jest również stawianie nowych w miejscach, w których ich brakuje.

Jeszcze w tym roku zostanie opracowany program poprawy przystanków, który obejmie m.in. naprawy nawierzchni, chodników i dojść do przystanków.

Drugim z haseł programu ABC są buspasy. Specjalne pasy ruchu na jezdni umożliwiają autobusom szybszy przejazd przez zatłoczone ulice, co poprawia ich punktualność, a pasażerom pozwala na szybsze dotarcie do celu. W Poznaniu, poza buspasami w niektórych rejonach istnieją także śluzy autobusowe oraz wspólne dla tramwajów i autobusów torowiska.

Ostatnim z punktów planu działania miasta jest „C”, czyli cyfryzacja. ZTM Poznań wprowadza kolejne rozwiązania, by usprawnić system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można np. sprawdzić za ile minut przyjedzie dany tramwaj czy autobus i gdzie się znajduje. Przybywa również Tablic Informacji Pasażerskiej na przystankach.

W tym roku ma zostać również opracowana strategia rozwoju sprzedaży biletów i poboru opłat. Jak zauważa Miasto, wraz z rozwojem technologii, coraz więcej osób odchodzi od płacenia gotówką czy korzystania z papierowych biletów komunikacji zbiorowej. By odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców, wprowadzane będą kolejne udogodnienia i rozwiązania.

To tylko część miejskich działań, których celem jest poprawa komunikacji drogowej i publicznej w Poznaniu. Jeszcze w tym roku zostaną wprowadzone zmiany w Strefie Płatnego Parkowania. Poza bardzo wysokimi podwyżkami, kierowców czeka również rozszerzenie jej granic o Wildę i św. Łazarz. Ma się to przyczynić do zwiększenia dostępności miejsc parkingowych (wyższe opłaty mają zniechęcić do długiego parkowania), a także do zachęcenia poznaniaków do pozostawiania pojazdów w domach i wybrania alternatywnych form poruszania się po mieście.

Trwają również prace przy Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Poznania, który ma być gotowy do listopada 2020 roku. Dokument będzie zawierał zagadnienia dotyczące zarówno aktualnej komunikacji miejskiej i sposobów poruszania się po Poznaniu, jak i kierunków jej rozwoju.

Miasto prowadzi także inwestycje, z których najbardziej „spektakularnych” i wyczekiwanych w ostatnich latach jest budowa trasy tramwajowej na Naramowice.  Przeprowadzane będą także modernizacje torowisk. Co roku na remonty istniejącej infrastruktury przeznaczanych jest ok. 26-30 milionów złotych.

Wszystko to ma sprawić, że w centrum miasta zmniejszy się natężenie ruchu samochodowego, co przyczyni się przede wszystkim do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza oraz podniesienia komfortu życia mieszkańców, szczególnie tych mieszkających w budynkach przy ulicach.