Ponad 66 mln złotych dofinansowania na węzeł Grunwaldzka

Miasto otrzymało ponad 66 mln zł dofinansowania z unijnych funduszy na budowę Węzła Grunwaldzka. To oznacza, że już wkrótce będzie można ogłosić przetarg na generalnego wykonawcę inwestycji, która ułatwi życie poznaniakom i mieszkańcom regionu.

“Węzeł transportowy i przesiadkowy przy ul. Grunwaldzkiej jest niezwykle ważny nie tylko dla mieszkańców Poznania, ale także dla powiatu poznańskiego i gminy Komorniki, z którymi ściśle współpracujemy przy realizacji tej inwestycji. Obecnie przez przejazd kolejowy na ul. Grunwaldzkiej przejeżdża w ciągu doby ok. 10 tys. pojazdów. Dofinansowanie pozwoli zapewnić bezkolizyjny ruch kierowcom, a pieszym – bezpieczne chodniki i wygodną przesiadkę między pociągami i autobusami.”

Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania

Umowa zostanie podpisana prawdopodobnie jeszcze w tym roku – całkowity koszt inwestycji wynosi niemal 100 mln zł, unijne dofinansowanie to ponad 66,4 mln zł. Następnym krokiem będzie rozpisanie przetargu na generalnego wykonawcę, który w trybie “Zaprojektuj i wybuduj” rozpocznie prace.

” Bardzo mi zależało, aby ten projekt został zrealizowany. o pozwoli usunąć “wąskie gardło” na wjeździe do miasta Poznania od strony Plewisk. Cieszę się, że miastu udało się dopełnić formalności związane z projektem.”

Marek Woźniak, marszałek województwa

W bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej Poznań Junikowo powstanie węzeł transportowy, w ramach którego pod torami wybudowany zostanie tunel ze schodami i windami. Zapewni on bezkolizyjny przejazd i przejście oraz zlikwiduje tworzące się dziś w tym miejscu utrudnienia w ruchu.

W ciągu ul. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Twardogórskiej do ul. Wołczyńskiej, powstanie droga o długości ok. kilometra, z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, połączona z ul. Piwoniową i Szarotkową. Rozwiązania zastosowane przy budowie węzła umożliwią szybką i bezkolizyjną przesiadkę “drzwi w drzwi” pomiędzy pociągami i autobusami. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Uzupełnieniem węzła transportowego będzie parking typu “parkuj i jedź” po stronie Plewisk na ok. 200 miejsc, dzięki któremu mieszkańcy regionu będą mogli przesiąść się na pociągi Kolei Metropolitalnej. Projekt przewiduje też pozostawienie rezerwy pod przyszłą pętlę autobusową.

Prace nad przygotowaniem inwestycji trwają już od 2017 roku – wówczas Poznańskie Inwestycje Miejskie rozstrzygnęły przetarg na przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego wraz z projektem budowlanym dla węzła Grunwaldzka. Wygrała go francuska spółka Safege, która sporządziła także harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji inwestycji.

W lutym Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka. Mimo złożonego przez mieszkańca odwołania, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska utrzymała ją w mocy. Dzięki temu miasto mogło starać się o dofinansowanie unijne tej ważnej inwestycji.

Unijne środki zostały przyznane w ramach poddziałania 3.3.3 “Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania” Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.