Używany Citroen C5 I – Czy jest taki awaryjny jak mówią?

Citroen niemal od zawsze tworzył innowacyjne samochody, które zdecydowanie odbiegały od pojazdów konkurencji. Przykładem jest tutaj chociażby Citroen DS z 1955 roku, który wyprzedzał swoja epokę. Aluminiowe elementy nadwozia, hydro-pneumatyczne zawieszenie, czy światła skrętne to rozwiązania, które nawet dziś nie są standardem. Citroen C5 po stonowanej serii Citroenów Xsara, Saxo, ZX, XM i Xantia, miał być swego rodzaju powrotem do korzeni. Czy udanym?

Citroen C5 – nadzieje na nową świeżość

 Citroen C5 pierwszej generacji trafił do sprzedaży w 2000 roku w dwóch wersjach nadwoziowych kombi oraz liftback. Stanowił on bezpośredniego następcę modelu Xantia oraz (do momentu prezentacji modelu C6) pośredniego modelu XM. Niemal od samego początku produkcji, model ten  budził wiele emocji, głównie wśród sympatyków marki. Jego design uznawano za nudny i pospolity, jednak braki w wyglądzie nadrabiał zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi. Citroen C5, tak jak poprzednicy, posiadał hydro-pneumatyczne zawieszenie, jednak w tym modelu po raz pierwszy zastosowano system pneumatyczny 3 generacji. Rozdzielono układ zawieszenia od układu hamulcowego, a pompę hydrauliczną z silnikiem elektrycznym zintegrowano w jedną całość. Dodatkowo całe zawieszenie uzbrojono w zestaw czujników, które stale monitorowały i korygowały położenie zawieszenia. Początkowo C5 sprzedawał się bardzo dobrze i uznawany był za wyjątkowo solidny samochód, jednak wraz czasem użytkowania jego awaryjność rosła, aby po latach urosnąć do rangi niemal legendarnej, co wydaje się potwierdzać gruntowny lifting modelu przeprowadzony już po 4 latach od premiery.

Citroen uchodził niegdyś za symbol innowacji i awangardy przykład? Citroen DS – fot. Pixabay.com

Usterki zawieszenia – prawda czy mit?

 Największą zaletą ale i wadą Citroena C5 jest jego hydro-pneumatyczne zawieszenie. Jego wygoda jest nieporównywalna z żadnym innym samochodem tej klasy – pod warunkiem, że akurat działa. Niestety owiana legendą awaryjność układu zawieszenia jest faktem, szczególnie podczas użytkowania na naszych rodzimych drogach. Delikatne podzespoły takie jak sfery zastępujące tradycyjne amortyzatory, czy pompy hydrauliczne nie wytrzymują „jakości” polskich dróg. Także wycieki z układu są tu normą, a swoją cegiełkę dokładają tu również użytkownicy tych samochodów, którzy nie są przyzwyczajeni do wymagającego większej troski w porównaniu do tradycyjnych amortyzatorów i sprężyn zawieszenia. Niestety to nie koniec bolączek. W zawieszeniu szybkiemu zużyciu ulegają także „standardowe” części zawieszenia takie jak łączniki stabilizatora, tuleje czy sworznie, dlatego też aby obniżyć koszty eksploatacji, warto poszukać dostawcy części z tanimi i markowymi produktami.

 Jednym z tego typu dostawców jest internetowy motoryzacyjny sklep Motochemia oferujący szereg markowych elementów zawieszenia.

C5 ma wyjątkowe zawieszenie, które niestety nie wytrzymuje próby czasu – fot. Pixabay.com

 Silnik i osprzęt – Czy tutaj jest lepiej?

Silniki Diesla (HDI) oferowane w Citroenie C5 charakteryzują się wyjątkową bezawaryjnością i wypadają zdecydowanie lepiej na tle jednostek benzynowych. Awarie układu zapłonowego w jednostkach widlastych są normą, a i silniki wyposażone we wtrysk bezpośredni generują problemy podczas codziennej eksploatacji. Jedyną jednostką benzynową wartą uwagi jest motor 1.8, który jednak przy swojej mocy rzędu 118-125 KM jest po prostu za słaby dla tego modelu. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, silniki Diesla montowane w C5-tkach charakteryzują się  wyjątkową trwałością, jednak wraz z wiekiem także i one doświadczają usterek typowych dla współczesnych Diesli, wśród których możemy wymienić:

  • Problemy z układem wtryskowym.
  • Problemy z układem dolotowym.
  • Problemy z kołem dwumasowym.
  • Problemy z filtrem cząstek stałych (FAP). 

W przypadku najmniejszej jednostki na olej napędowy (1.6 HDI 110KM) warto mieć oko na osprzęt rozrządu, gdyż bardzo często dochodzi w nich do uszkodzenia koła pasowego. Diesle spod znaku Citroena w tym C5-tka wymagają również regularnego uzupełniania płynu Eolys niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania filtra cząstek stałych (FAP). Płyn ten zakupimy przede wszystkich w renomowanych punktach sprzedaży kosmetyków, części i chemii samochodowej. W ofercie dodatków do olejów i paliw sklepu motochemia.pl znaleźć można między innymi takie propozycje jak:

  • Płyn Walker Eolys 176 1L – dla filtrów 2 generacji (11.2002 – 02.2010)
  • Płyn Walker Eolys 176 3L – dla filtrów 2 generacji (11.2002 – 02.2010)
  • Płyn Walker Eolys Powerflex 1L – dla filtrów 3 generacji (02.2010 – do dziś)
  • Płyn Walker Eolys Powerflex 3L – dla filtrów 3 generacji (02.2010 – do dziś) 

Aby dowiedzieć się więcej o filtrach cząstek stałych przeczytaj artykuł na blogu motoryzacyjnym sklepu motochemia.pl: Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych?

 Układ hamulcowy, akcesoria, elektryka – co jeszcze się psuje? 

Użytkownicy Citroenów C5 zwracają również uwagę na problemy z elektryką. „Dyskoteka” na desce rozdzielczej to niemal codzienność, podobnie jak komunikaty i błędy, które czasem wymagają jedynie przeczyszczenia styków, a kiedy indziej wizyty u mechanika. Prawdziwą udręką są jednak łamiące się, a wręcz pękające wewnętrzne klamki, które potrafią ulec zniszczeniu nawet przy lekkim pociągnięciu. Z poważniejszych niedociągnięć C5-tki należy wymienić układ hamulcowy. Prawdopodobnie francuscy projektanci nie docenili wagi Citroena fundując mu zbyt delikatne hamulce, które ulegają nadzwyczaj szybkiemu zużyciu. Sytuacje poprawia tu zastosowanie tarcz i klocków lepszej jakości jednak i to nie jest tu reguła. 

Sprawdź dostępne produkty w kategorii części układu hamulcowego w sklepie Motochemia.pl

Hamulce to jeden ze słabszych punktów Citroena C5 – fot.Pixabay.com

Citroen C5 pierwszej generacji to niestety dość kapryśne auto wyposażone w szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Komfortu zawieszenia hydro-pneumatycznego występującego w tym samochodzie nie można porównać do żadnego innego stosowanego w pojazdach konkurencji z tego okresu, a i samo wyposażenie pojazdu jest zwykle dość bogate, wręcz aspirujące do klasy wyższej. Chociaż większość drobniejszych wad C5-tki wyeliminowano przy okazji przeprowadzenia gruntownego faceliftingu w 2004 roku, mnogość unikalnych rozwiązań w połączeniu z delikatną, typowo francuską konstrukcją, sprawia że wraz z niską ceną zakupu tego auta konieczne będzie znalezienie dobrego zaplecza części zamiennych, gdyż naprawy nie będą w tym modelu rzadkością.

 Szukasz części do swojego francuskiego auta? Motochemia.pl to sklep z wysokiej klasy oryginalnymi częściami dedykowanymi dla Citroena C5 I  oraz innych modeli i marek.

//