Rowerowy Maj ma na celu popularyzowanie roweru jako środka transportu do szkoły czy na zajęcia dodatkowe. Kampania skierowana jest do dzieci przedszkolnych i szkolnych oraz do ich nauczycieli. Poprzez zabawę najmłodsi uczą się dobrych i zdrowych nawyków, a okolice placówek oświatowych są dostosowywane jako przyjazne dla ruchu rowerowego. W ten sposób organizatorzy chcą nie tylko promować aktywność fizyczną, ale również zachęcić samorządy do inwestycji prorowerowych i zmniejszyć ruch samochodowy przy szkołach i przedszkolach.
Zasady akcji są proste – każdy przedszkolak, uczeń i nauczyciel otrzymuje naklejki do „rowerowego dzienniczka” oraz wspólny plakat klasowy w zamian za dotarcie do szkoły czy przedszkola w sposób aktywny – na rowerze, hulajnodze, rolkach lub deskorolce. Uczniowie, klasy i placówki, które okażą się najaktywniejsze i uzbierają najwięcej naklejek, otrzymają atrakcyjne nagrody. Kampania trwa przez cały maj.
W ubiegłym roku do akcji „Rowerowy Maj” przystąpiło 47 miast, w tym 838 placówek, czyli 12 739 klas. Odnotowano 178 255 aktywnych uczestników oraz 4 265 532 przejazdów, co dawało 40% frekwencję rowerową.
Miasto Poznań rozważa przystąpienie do kampanii w przyszłym roku, czyli do edycji Rowerowy Maj 2020. Akcja wpisywałaby się w dotychczasowe działania miejskie i organizacji pozarządowych promujących ekologiczne środki transportu i aktywność fizyczną wśród dzieci. W duchu rywalizacji najmłodsi mogą wyrobić dobre nawyki codziennego ruchu i dbania o ograniczenie liczby samochodów na ulicach miasta.