“Nie, to nie”. Poznań rusza z kolejną kampanią przeciw przemocy seksualnej

Miasto Poznań rozpoczęło kolejną kampanię informacyjno-edukacyjną przeciwko przemocy seksualnej. W przestrzeni miejskiej można zobaczyć plakaty i animacje z hasłami, które mają na celu m.in. podkreślenie znaczenia słowa „nie” i prawa do odmowy różnych zachowań.

Kampania ma dwa hasła przewodnie: „Nie, to nie była gra” oraz „Nie, to nie będzie tu tolerowane”. Można je znaleźć na plakatach, citylightach i animacjach w przestrzeni miejskiej, w tym np. w poznańskich klubach, na przystankach czy w pojazdach komunikacji miejskiej. Całość dostępna jest także na specjalnej stronie internetowej “Nie, to nie“.

Celem akcji jest przypominanie znaczenia słowa „nie” i prawa do odmowy różnych zachowań, a także uświadomienie społeczeństwu czym jest przemoc seksualna, w jaki sposób się przejawia i dlaczego nie może być akceptowana społecznie. Wskazywane są zachowania, które są niedopuszczalne, choć wciąż przez niektórych uznawane są np. za „niewinną grę”.

Na stronie internetowej kampanii można znaleźć również informacje na temat tego, gdzie można szukać pomocy i wsparcia, w tym o Punkcie Interwencji Kryzysowej. To właśnie tam mogą zgłosić się osoby, które doznały przemocy seksualnej. Punkt działa w ramach Miejskiego Centrum interwencji Kryzysowej. Ofiara otrzyma tam zarówno pomoc prawną jak i psychologa. Co ważne, jest czynny 7 dni w tygodniu przez całą dobę, także w święta. Znajduje się na ul. Niedziałkowskiego 30 (w budynku dawnego Szpitala Świętego Łazarza). Całodobowo działa też specjalny numer telefonu, pod który można zadzwonić, by otrzymać wsparcie (tel. 061 835 48 65/66). Można też wysłać maila na adres: pik@m.poznan.pl.

Osoba potrzebująca pomocy po wykonaniu telefonu do PIK zostanie zaproszona do siedziby lub skierowana do odpowiednich służb.  Specjalista każdorazowo indywidualnie ocenia stan osoby dzwoniącej. Jeśli sytuacja tego wymaga, na miejsce zdarzenia do osoby poszkodowanej wezwane zostanie pogotowie ratunkowe i policja.

Jak pokazują badania, świadomość Polaków w zakresie tego, czym jest przemoc seksualna wciąż jest niska. Miasto Poznań chce to zmienić, dlatego kampania ma wyjaśniać w przystępny, ale zarazem stanowczy sposób to, czym jest takie zachowanie. Jednocześnie ma również pełnić funkcję informacyjną w zakresie miejskich działań przy pomocy ofiarom i działaniach profilaktycznych.