Poznańscy naukowcy na tropie nowej planety karłowatej

Od czasów Mikołaja Kopernika naukowcy z całego świata badają kosmos w poszukiwaniu nowych planet. Wyjątkowym wydarzeniem są dokonania w tej materii polskich badaczy. Taki sukces odnotowano w ostatnim czasie – m.in. dzięki ich pracy zakwilifikowano nową planetę karłowatą, Hygiei.

Polacy – naukowcy z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – byli częścią międzynarodowego zespołu badawczego, na którego czele stał Pierra Vernazza z Laboratoire d’Astrophysique de Marseille we Francji. Dr Edyta Podlewska-Gaca, dr Przemysław Bartczak, dr Grzegorz Dudziński, prof. Agnieszka Kryszczyńska, prof. Tadeusz Michałowski oraz dr Anna Marciniak przez 1,5 roku obserwowali za pomocą najnowocześniejszego sprzętu najróżniejsze planetoidy.

Wykorzystano do tych celów m.in. teleskop ESO VLT, który wykonał pomiary z niespotykaną dotąd rozdzielczością, a także amatorskie GajaGOSA, na co dzień pomagające w Instytucie Obserwatorium Astronomicznym UAM. Okazało się, że jedna z planetoid – Hygiea – spełnia wszystkie warunki, by zaliczyć ją do planet karłowatych. Aby to stwierdzić, potrzebne było wyznaczenie dokładnego jej kształtu i rozmiaru. Hygiea orbituje wokół Słońca, nie jest księżycem, nie wyczyściła otoczenia swojej orbity i jest prawie sferyczna.

Poza tym, dzięki specjalistycznym badaniom, dowiedzieć się można było, że jej sferyczny kształt najprawdopodobniej jest wynikiem kolizji z dużym obiektem. Dotyczy to również jej rodziny, którą tworzy ponad 7000 ciał.

Wyniki badań naukowców opublikowane zostały w czasopiśmie naukowym „Nature Astronomy” 28 października tego roku. Więcej informacji znaleźć można na stronie internetowej.