“Edukacja w kryzysie. Wymiana Doświadczeń” – podczas warsztatów rozmawiają o alternatywnych sposobach zdobywania wiedzy

Czy polski system edukacji jest pogrążony w kryzysie? Czy system oświaty jest reformowany chaotycznie? Zdaniem organizatorów i uczestników wydarzenia „Edukacja w kryzysie. Wymiana Doświadczeń – Wielkopolskie forum edukacji kulturowej” – tak, dlatego należy szukać możliwych alternatywnych sposobach wymiany wiedzy. Właśnie to jest głównym tematem spotkań w CK Zamek.

Edukacja obywatelska, ekologia, szacunek dla różnorodności i odpowiedzialność za wspólnotę stanowią dziś jedne z najbardziej palących problemów dla znajdującego się w głębokim kryzysie moralnym społeczeństwa. Dzisiejszy system oświaty – chaotycznie reformowany – odwraca się np. od edukacji antydyskryminacyjnej oraz budowania empatycznych i krytycznych postaw, a to właśnie jego systemowe rozwiązania powinny wspierać obywateli w różnym wieku w aktywnym i uważnym uczestnictwie we wspólnocie. ” – takimi słowami organizatorzy zwracają uwagę na ważny dla kolejnych pokoleń problem.

Organizatorzy zwracają uwagę na fakt, że sytuacja powoduje narastanie frustracji w społeczeństwie, a ta przeradza się w agresję i bunt. Trzydniowe wydarzenie organizowane w Centrum Praktyk Edukacyjnych CK Zamek ma dać możliwość wypracowania lub znalezienia alternatywnych sposobów wymiany wiedzy oraz edukacji pozaformalnej i zaangażowanej. Uczestnicy chcą szukać rozwiązania na to, by móc kształcić się „w krytycznym i świadomym uczestnictwie w życiu społecznym”.

Jak podkreślają, choć nie mają wpływu na system edukacji sam w sobie, to mogą pomóc sobie nawzajem.

Wydarzenie skierowane jest zarówno do uczniów jak i nauczycieli, studentów, nieformalnych grup działających w kulturze czy edukacji, pracowników instytucji kultury oraz organizacji pozarządowych.

W ramach warsztatów uczestnicy dowiadują się m.in. o możliwych metodach pracy i możliwościach edukacyjnych i kulturalnych, o tym, w jaki sposób pomóc sobie przy wypaleniu zawodowym czy jak przedstawiać swoje poglądy, by były one skuteczne i zrozumiałe dla odbiorców.