Jak poinformowano w komunikacie UOKiK postępowanie przeciw wspólnikom spółki Kangen z Opalenicy zostało wszczęte po zawiadomieniu złożonym przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tarnowie.
Ustalono, że firma zapraszała na pokazy produktów, podczas których oferowano urządzenie do filtracji wody – rewitalizator wody. Przy zakupie towaru nabywcom przedstawiano do podpisu również umowę „o świadczenie usług rozbudowy (modernizacji) instalacji wodnej o system filtracji wody”. W dokumentach zawarto postanowienia wyłączająca prawo do odstąpienia od umowy po wykonaniu usługi.
Jak zauważa UOKiK, choć zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, nie można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeśli została ona w całości wykonana a konsument zgodził się na to, wiedząc że utraci prawo do odstąpienia. W tym przypadku jednak, przepisy jasno wskazują, że w przypadku sprzedaży towaru przez przedsiębiorcę i jednoczesnym wykonywaniu usługi, stosowane są przepisy dotyczące sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Oznacza to, że konsumenci mieli prawo do odstąpienia od zawieranych z firmą Kangen umów w terminie 14 dni od zakupu, a tym samym, zostali wprowadzeni w błąd przez przedsiębiorcę.
Podczas prowadzonego przez Urząd postępowania ustalono, że wspólnicy spółki zakończyli działalność 18 marca 2019 roku. Spółka podkreśla jednocześnie, że wszelkie spory z konsumentami zostały zakończone polubownie, co Urząd uznał za przesłankę do złagodzenia kar za niezgodne z prawem praktyki.
Ostatecznie jednak, wspólnicy zostali ukarani na łączną kwotę ponad 85,5 tysiąca złotych. Dodatkowo, muszą oni także poinformować konsumentów, z którymi zawarli umowy między 7 kwietnia 2017 a 18 marca 2019 o decyzji UOKiK na piśmie, listem poleconym. Przedsiębiorcy odwołali się od decyzji do sądu.