Linia kolejowa E20 to trasa łącząca Warszawę z Berlinem. Dziennie, przez stację Poznań Junikowo znajdującą się w pobliżu przejeżdża 135 pociągów, z których 35 zatrzymuje się na niej. Powoduje to konieczność częstego zamykania przejazdu kolejowego, nawet co około 15 minut. To z kolei sprawia, że okolica mocno się korkuje, tym bardziej, że jest to trasa wyjazdowa i wjazdowa do miasta z autostrady A2 i trasy S5. W ciągu doby przez przejazd przejeżdża około 10 tysięcy pojazdów, w tym także autobusów miejskich i podmiejskich.
Sytuacja od lat wzbudza emocje, a mieszkańcy i kierowcy apelują o rozwiązanie problemu i stworzenie możliwości bezkolizyjnego przejazdu przez linię.
Z uwagi na położenie planowanego węzła komunikacyjnego oraz wspólny interes kilku stron, do realizacji inwestycji potrzebne są porozumienia między Miastem Poznań, Gminą Komorniki oraz Powiatem Poznańskim.
Współpraca została zapoczątkowana na etapie prac koncepcyjno-projektowych dla inwestycji, a dziś strony podpisały kolejne porozumienie w sprawie partnerstwa w realizacji zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka.
Według założeń, pod torami kolejowymi ma powstać tunel ze schodami i windami, który ma umożliwić bezkolizyjny przejazd i przejście przez tory. Zwiększy to bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, a także poprawi płynność przejazdu.
W ciągu ul. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Twardogórskiej do ul. Wołczyńskiej, powstanie droga o długości ok. 1 kilometra, z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, połączona z ul. Piwoniową i Szarotkową.
Dodatkowo, zastosowane rozwiązania mają również umożliwić pasażerom przesiadkę „drzwi w drzwi” między pociągami a autobusami, co z kolei ma zachęcać do większego korzystania z możliwości przemieszczania się różnymi środkami transportu zbiorowego.
Węzeł obejmie również parkingi typu „parkuj i jedź” na około 200 miejsc postojowych.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka została wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w lutym 2019 roku. Zaskarżył ją jednak jeden z mieszkańców, a skarga czeka na rozpatrzenie, co blokuje dalsze kroki w kierunku realizacji inwestycji.
Realizacja całego projektu musi zakończyć się w czerwcu 2022 roku. Jest to termin wynikający z konieczności rozliczenia się z przyznanego dofinansowania.
Inwestycja to koszt około 100 milionów złotych, z czego ok. 68 mln złotych pochodzi z dofinansowania.