“7 rowerowych grzechów głównych” Rowerowy Poznań komentuje zmiany po przebudowie Górnego Tarasu Rataj

Stowarzyszenie Rowerowy Poznań przygotowało raport, w którym oceniana jest infrastruktura rowerowa na Górnym Tarasie Rataj. Wskazują m.in. na niewykorzystane szanse oraz błędy popełnione podczas przebudowywania okolicy.

Slalom między słupami reklamowymi, ciągi rowerowe, na który nie można legalnie wjechać czy nieprzemyślana budowa infrastruktury to tylko część „rowerowych grzechów głównych” wskazanych w raporcie przez Stowarzyszenie Rowerowy Poznań.

W dokumencie wyszczególniono kilka przykładów złych rozwiązań, które opatrzono zdjęciami i mapami.

Stowarzyszenie zwraca m.in. uwagę na brak uwzględnienia trasy „Radial R2”, która jest częścią Programu Rowerowego Miasta Poznania 2017-2022 w ciągu ul. Piłsudskiego. Autorzy raportu wskazują, że z uwagi na istniejące rozwiązania infrastrukturalne, skrzyżowanie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by ruch rowerowy był dopuszczony tylko w poprzek ul. Żegrze, a przejazd rowerów powinien być skoordynowany z projektowaną sygnalizacją świetlną na przylegającym do skrzyżowania przejściu dla pieszych. Tymczasem, podczas przebudowy trasy tramwajowego nie uwzględniono planowanej na przyszłość trasy, co oznacza, że gdy dojdzie do jej budowy konieczna będzie kolejna przebudowa, co podnosi koszty inwestycji i wiąże się z kolejnymi utrudnieniami dla kierowców oraz wyłączeniem ruchu tramwajowego.

W raporcie wskazano także przypadki, w których droga rowerowa… kończy się na chodniku. Cyklista poruszający się drogą rowerową, a następnie przejazdem rowerowym nagle musi… zsiąść z roweru, bo „ląduje” na chodniku. Stowarzyszenie wskazuje, że o wiele logiczniejszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie takiej organizacji ruchu, która uwzględnia ciągi pieszo-rowerowe, by po zjechaniu z jezdni rowerzyści mogli kontynuować swoją podróż na jednośladach.

Twórcy raportu zauważyli także, że projektanci ciągów pieszo-rowerowych postanowili „zafundować” slalomy rowerzystom. W kilku przypadkach droga zamiast prowadzić prosto okrąża słupy reklamowe. Co więcej, w niektórych miejscach część pieszych, którzy nie chcą obchodzić billboardów, skraca sobie drogę idąc ścieżką rowerową, co ma wpływ na bezpieczeństwo.

W raporcie zauważono także m.in., że nie wykorzystano przebudowy Górnego Tarasu Rataj do stworzenia ciągów rowerowych po obu stronach ul. Żegrze i Chartowo w taki sposób, by mogły obsługiwać okoliczne osiedla i mieszkańców bloków po obu stronach.

Stowarzyszenie Rowerowy Poznań wskazało konkretne przykłady omawianych problemów, wraz z objaśnieniem oraz sugerowanymi poprawkami. Część ze wskazanych błędów i “niewykorzystanych szans” można jeszcze naprawić.

Raport dostępny jest online.