Zmieni się organizacja ruchu na Rondzie Kaponiera. Mają zyskać mieszkańcy, pasażerowie i kierowcy

Zaledwie kilka lat po otwarciu przebudowanego Ronda Kaponiera, wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu, które mają usprawnić przejazd w relacji południe-północ, wyjazd z centrum miasta, a także przejazd transportu zbiorowego i rowerów. Wprowadzanie planowanych zmian ZDM rozpocznie już w sierpniu tego roku.

Jak wyjaśnia ZDM, nowa organizacja ruchu ma poprawić nie tylko komfort przejazdu, ale także życia okolicznych mieszkańców Jeżyc i Starego Miasta. Dzięki upłynnieniu przejazdu przez Rondo Kaponiera rzadziej mają korkować się osiedlowe ulice tych dwóch dzielnic, a co za tym idzie, poprawi się także jakość powietrza w centrum miasta.

Zmiany uwzględniają także planowaną przebudowę ul. św. Marcin na odcinku od Mostu Uniwersyteckiego do al. Niepodległości oraz skrzyżowania al. Niepodległości z ul. Towarową. Związane są również z projektowaną dwukierunkową drogą rowerową w ul. Zwierzynieckiej na odcinku od Ronda Kaponiera do ul. Gajowej.

Nowa organizacja ruchu wprowadzana będzie etapami.

Łatwiejszy przejazd w relacji południe-północ mają zapewnić zmiany wprowadzone na ul. Roosevelta od strony Mostu Dworcowego przy dojeździe do Ronda Kaponiera. Lewy skrajny pas jezdni będzie przeznaczony do skrętu w lewo, dwa kolejne do jazdy na wprost, a prawy dla jadących w stronę ul. Św. Marcin. Jadący na wprost zyskają dwa odrębne pasy i nie będą blokowani przez skręcających w lewo. 

Zmiany czekają też dojeżdżający samochodem do ronda Kaponiera ulicą Św. Marcin. Kierowcy będą mieli do dyspozycji cztery pasy ruchu. Jadący w lewo (w stronę MTP) zyskają dwa odrębne pasy do skrętu. Osobne pasy będą zachowane dla jadących na wprost i skręcających w prawo.

Zmiany przygotowano również na rowerzystów. W ramach pierwszego etapu zmian pas rowerowy znajdujący się na wjeździe na rondo Kaponiera od strony ul. św. Marcin zostanie przesunięty. Rowerem będzie można dojechać do ronda Kaponiera po istniejącej drodze rowerowej znajdującej się wzdłuż chodnika, po północnej stronie mostu Uniwersyteckiego. Przed sygnalizacją świetlną na rondzie zamontowany zostanie sygnalizator, który pozwoli rowerzystom bezpiecznie wjechać na śluzę rowerową znajdującą się na jezdni. Takie rozwiązanie będzie funkcjonowało do czasu wybudowania wygodnej dwukierunkowej drogi rowerowej przez północną część ronda, wzdłuż ulicy Zwierzynieckiej aż do ul. Gajowej, z nowym przejazdem przez rondo.

Docelowa dwukierunkowa droga rowerowa na tej części ronda pozwoli znacznie wygodniej i szybciej podróżować rowerami pomiędzy Jeżycami a centrum.

Zyskać mają też pasażerowie transportu publicznego. Dla tramwajów jadących od strony ul. Głogowskiej, ul. Grunwaldzkiej i skręcających w prawo w ul. Św. Marcin zamontowany zostanie dodatkowy sygnalizator. Pasażerowie tramwajów nr 13 i 5 sprawniej przejadą w kierunku ul. Św. Marcin, bo tramwaje częściej otrzymają zielone światło.

Aby ograniczyć blokowanie torowiska przez samochody, które nie mogą zjechać z ronda, zamontowane zostaną sygnalizatory kierunkowe. Sygnalizatory dla samochodów skręcających w lewo pojawią się na wlotach na rondo od strony ul. Św. Marcin i wlotach z ul. Roosevelta. Pozwoli to na lepszą kontrolę liczby wjeżdżających na rondo pojazdów, poprawi bezpieczeństwo i pozytywnie wpłynie na płynność ruchu. Na zmianie powinni zyskać również pasażerowie autobusów linii nr 163 i 169, którzy szybciej przejadą przez rondo.

Pierwszy etap wprowadzania zmian na Rondzie Kaponiera rozpocznie się w sierpniu i zakończy się jeszcze przed nowym rokiem szkolnym.