Trasa tramwajowa i nowa pętla w rejonie ul. Falistej ma być gotowa za półtora roku

Już za półtora roku poznaniacy będą mogli korzystać z nowej pętli w rejonie ul. Falistej. Poznań podpisał dziś umowę z wykonawcą na rozbudowę ul. Unii Lubelskiej z nową trasą tramwajową. To inwestycja, o której mówiło się już od lat, ale dopiero teraz dojdzie do skutku.

Inwestycja ma być jednym z elementów modernizacji układu sieci torowej Górnego Tarasu Rataj, a jednocześnie odpowiedzią na zapotrzebowanie stale rozbudowujących się rejonów przy ul. Falistej, Minikowie i Marlewie. Nowa trasa wraz z pętlą autobusowo-tramwajową mają zapewnić lepszy dostęp mieszkańców do transportu publicznego i połączenie tych części miasta z centrum.

„W porównaniu do całej sieci tramwajowej jest to stosunkowo niewielka inwestycja, ale bardzo istotna ponieważ dotrzemy komunikacją do osiedla, które było jej dotąd pozbawione. Otwieramy też możliwość korzystania z transportu nie tylko dla sporej części południowego Poznania, ale także dla terenu na jakim działania inwestycyjne dopiero się rozpoczną. Doświadczenie pokazuje jak ważne jest, żeby infrastrukturą komunikacji publicznej, wyprzedzać inwestycje mieszkaniowe”

Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego

Wiadomo już, że do nowej pętli dojeżdżać będą tramwaje linii numer 5 oraz autobusy linii numer 174. Trwają analizy dotyczące pozostałych linii.

Podczas obecnie prowadzonych prac na Górnym Tarasie Rataj przebudowano Rondo Żegrze tak, by zapewnić dobudowanie nowej trasy bez większych utrudnień w ruchu dla kierowców.

W ramach inwestycji, na której wykonanie podpisano dziś umowę, powstanie nowe torowisko w ul. Unii Lubelskiej wraz z siecią trakcyjną i niezbędną infrastrukturą. Na odcinku od Ronda Żegrze do nowej pętli przebudowane i wybudowane zostaną chodniki i drogi rowerowe, a także infrastruktura podziemna. Zamontowany zostanie system monitoringu wizyjnego, a sieć elektroenergetyczna wysokiego napięcia zostanie zmodernizowana.

Co ciekawe, pętla tramwajowa będzie miała odwrócony ruch, dzięki czemu możliwe będzie zapewnienie przesiadki „drzwi w drzwi” między tramwajami i autobusami.

Wykonawcami będą dwie firmy, które razem zgłosiły się do przetargu – Tor-Mel Sp. z o.o. i Terlan Sp. z o.o. Jako jedyne zmieściły się w zakładanym przez Poznańskie Inwestycje Miejskie budżecie 50 mln zł oferując wykonanie prac za kilkaset tysięcy mniej.

Na realizację zamówienia wykonawcy mają półtora roku licząc od dnia podpisania umowy.