Pociągiem na trasie Poznań-Warszawa w mniej niż 2 godziny, ale… nie wiadomo kiedy

Pociągiem z Poznania do Warszawy w mniej niż dwie godziny – takie plany ma rząd w ramach “Programu CPK”, czyli budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z infrastrukturą dojazdową. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy dokładnie pociągi miałyby jeździć na tej trasie z prędkością nawet do około 250 km/h, co umożliwiłoby tak krótką podróż.

W poniedziałek odbyło się spotkanie w ramach “regionalnych konsultacji CPK”. Udział w nim wzięli m.in. pełnomocnik rzadu ds. CPK oraz przedstawiciele spółki, a także wojewoda wielkopolski i marszałek województwa.  Władze miejskie reprezentował wiceprezydent Mariusz Wiśniewski.

Program CPK obejmuje nie tylko budowę samego Portu, ale także infrastruktury kolejowej, która miałaby zapewnić dogodny dojazd do niego z każdego rejonu Polski.

W Wielkopolsce, w ramach Programu, planowana jest budowa 196 km nowych linii kolejowych, w tym linia numer 85 na trasie Warszawa – CPK – Łódź – Kalisz – Poznań. Będzie to zadanie w ramach budowy Kolei Duzych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź – Poznań/Wrocław. Prędkość eksploatacyjna pociągów na wskazanym odcinku ma wynieść co najmniej około 250 km/h.

Drugą z planowanych nowych tras na terenie województwa wielkopolskiego jest linia numer 400 na trasie Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek, będącej elementem połączenia z CPK przez Płock, Toruń i Bydgoszcz do Koszalina.

Duża prędkość eksploatacyjna ma zapewnić o wiele krótsze niż obecnie czasy przejazdu ze stolicy Wielkopolski. Do Łodzi pociągi mają jeździć 1 godzinę i 5 minut, do CPK podróżni dotrą w 1 godzinę 40 minut, a z kolei do Warszawy w 1 godzinę i 55 minut. To o godzinę krócej niż wynosi obecne najszybsze połączenie kolejowe między Poznaniem a stolicą Polski.

Na razie nie wiadomo jednak, kiedy inwestycja miałaby zostać zrealizowana. W ramach tzw. “etapu zero” budowane będą nowe linie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Etap ten ma być gotowy jeszcze przed uzyskaniem przez Port zdolności operacyjnej. Zakończenie pozostałych inwestycji kolejowych planowane jest do… 2040 roku.