Powstanie nowa trasa tramwajowa na Marcelin. W budowie pomóc mają podmioty prywatne

Miasto chce uniknąć błędów, jakie popełniono przy intensywnej rozbudowie Naramowic i planuje w najbliższych latach wybudować nową trasę tramwajową na Marcelin, która zapewni dogodne połączenie osiedla z centrum miasta transportem publicznym. Ogłoszono postępowanie na wykonanie koncepcji funkcjonalno-przestrzennej trasy tramwajowej. Inwestycja ma powstać przy wsparciu finansowym podmiotów prywatnych.

W ostatnich latach Marcelin został mocno rozbudowany zarówno pod względem zabudowy mieszkaniowej jak i lokali użytkowych i biurowców. Proces cały czas trwa, dlatego władze miejskie uznały, że to ostatni moment na to, by nie popełnić błędów, jakie popełniono przy rozbudowie Naramowic.

Miasto chce wybudować nową trasę tramwajową, która pozwoli na dogodne połączenie transportem publicznym tej części Poznania z jego centrum. W ten sposób uniknie się sytuacji jak tej na północy miasta, gdzie dopiero po latach budowana jest nowa trasa.

Przy tworzeniu projektu wykonawca będzie musiał uwzględnić założenie włączenia projektowanego torowiska w istniejącą sieć na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej. 

Jak wyjaśniał dyrektor ZTM, rozwiązanie wpisuje się w założenia strategicznych miasta w zakresie budowy trasy tramwajowej w ulicach Grochowskiej i Szpitalnej, od Arciszewskiego do Ogrodów. 

Pod uwagę brane są dwa warianty.

“Jeden wariant zakłada trasę tramwajową przebiegającą ulicą Marcelińską do ulicy Wałbrzyskiej, gdzie znajdowałaby się tzw. końcówka czołowa. Drugi natomiast zakłada przebieg trasy ulicami Bułgarską i Łubieńskiej do ulicy Kolorowej, z pętlą uliczną przez ulice Pastelową i Jasną oraz zintegrowanym węzłem przesiadkowym tramwaj-autobus w ciągu ulicy Bułgarskiej (dzisiejszy przystanek “Ognik”).”

Urząd Miasta Poznania

Podczas przygotowywania projektu, wykonawca musi również uwzględnić korektę, budowę lub rozbudowę istniejącego układu drogowego, a także wpasowanie trasy do istniejącego otoczenia transportowego i urbanistycznego. Szczególna uwaga powinna zostać poświęcona zasadzie swobodnego przesiadania się między środkami transportu, w tym zasadzie “drzwi w drzwi”. W planach muszą znaleźć się także rozwiązania komunikacyjne, w tym m.in. parkingi typu “Bike&Ride” czy “Kiss & Ride”.

Inwestycja ma powstać przy wsparciu finansowym deweloperów. Jak podkreślał zastępca prezydenta miasta, Mariusz Wiśniewski, Miasto nie jest w stanie samodzielnie sfinansować całości trasy. Deweloperzy, w trosce o swoje inwestycje i potencjalnych klientów, także powinni zadabać o dogodne połączenie z centrum miasta.