Kontrola bezpieczeństwa przed podróżą - czym jest i jak się do niej przygotować?

Autor: A. Karczewska fot. redakcja, pixabay, mapa: port lotniczy Poznań-Ławica
Artykuł sponsorowany
REKLAMA

Podróże samolotem stają się coraz popularniejsze, a dzięki tanim biletom i ofertom coraz bardziej dostępne dla szerszego grona społeczeństwa. W ubiegłym roku lotnisko Poznań-Ławica obsłużyło około 2,5 mln pasażerów. To wynik rekordowy, a według ekspertów, stały rozwój poznańskiego portu sprawia, że niedługo będzie ich jeszcze więcej. Dla niektórych proces odprawy bywa jednak stresujący. Zwykle wynika to z niepewności dotyczącej tego, na czym ona tak naprawdę polega. Czym tak naprawdę jest kontrola bezpieczeństwa na lotnisku i jak się do niej przygotować?

Każdy pasażer chcący odbyć podróż samolotem musi przejść kontrolę bezpieczeństwa. Dotyczy to także załogi samolotu oraz obsługi i ma na celu zapewnienie bezpiecznego lotu wszystkim pasażerom. Przeprowadza ją Straż Ochrony Lotniska pod nadzorem Straży Granicznej.
 
Z uwagi na fakt, że potrafi ona być czasochłonna, zwłaszcza w przypadku odprawy kilku samolotów jednocześnie, zaleca się przybycie na lotnisko z około dwugodzinnym wyprzedzeniem.
 
Odpowiednie przygotowanie się do kontroli nie tylko pozwoli na zaoszczędzenie czasu, ale także nerwów. Okazuje się bowiem, że procedura wciąż stresuje część podróżnych, szczególnie tych lecących po raz pierwszy, ponieważ nie do końca zdają sobie sprawę z tego jak wygląda.
 
Na początku warto podkreślić różnicę między bagażem rejestrowanym, a podręcznym. Ten pierwszy oddawany jest do luku bagażowego jeszcze przed kontrolą bezpieczeństwa. Ten drugi można zabrać ze sobą na pokład samolotu i zostaje poddany sprawdzeniu podczas kontroli bezpieczeństwa. Przed podróżą warto sprawdzić listę przedmiotów zabronionych do przewozu w obu rodzajach bagażu.
 
O wiele częściej zdarza się, że podróżujący zapominają o tym, co mogą, a czego nie mogą zabrać na pokład. Są to m.in. takie rzeczy jak np. ostre przedmioty czy produkty łatwopalne. Odrębnym przepisom podlega przewożenie różnego rodzaju płynów. Co ważne, należą do nich nie tylko standardowe ciecze takie jak woda czy sok, ale także m.in. aerozole, żele, pasty do zębów, syropy, perfumy, pianki do golenia itp.
 
Płyny należy przewozić w pojemnikach o maksymalnej objętości 100ml/100g. Podczas kontroli bezpieczeństwa wszystkie muszą być umieszczone w osobnym, przeźroczystym woreczku bądź torebce. Łącznie jeden pasażer może jednak przewieźć maksymalnie 1 litr różnych płynów.
 
Zawartość zamkniętej torebki musi się w niej swobodnie mieścić. Umieszczenie płynów w osobnej torbie czy woreczku wynika z konieczności poddania ich kontroli bezpieczeństwa niezależnej od pozostałego bagażu.
 
Od zasady 100ml istnieją wyjątki, które są ściśle określone.
 
1. Płyny, aerozole i żele zakupione w strefie operacyjnej lotniska lub na pokładzie statku powietrznego.
- muszą być zamknięte w specjalne torby umożliwiające łatwe stwierdzenie ich naruszenia
- w torbie umieszczony jest w widocznym miejscu dowód potwierdzający zakup w strefie operacyjnej lotniska lub na pokładzie samolotu. WAŻNE! Jeżeli płyny nie zostaną zapakowane w odpowiedni sposób, przy konieczności przejścia ponownej kontroli bezpieczeństwa nie zostaną dopuszczone do lotu!
 
2. Płyny aerozole i żele przeznaczone do użycia w trakcie podróży do celów leczniczych np. krople lub ze względu na specjalne wymogi w zakresie diety, w tym żywność dla niemowląt.
 
Co ważne, płyny powyżej 100 ml mogą podlegać dodatkowej kontroli bezpieczeństwa w specjalnym urządzeniu.
 
Na lotnisku Poznań-Ławica kontrola bezpieczeństwa odbywa się w specjalnie wydzielonej strefie w Hali Odlotów terminalu T2.
 
W pierwszej kolejności należy podejść do stanowiska kontroli dostępu. Warto mieć już wcześniej przygotowaną kartę pokładową, by nie przedłużać czasu procedury szukając jej w torbie. Na poznańskiej Ławicy kartę należy przyłożyć kodem kreskowym do skanera lub podać osobie skanującej je ręcznie.
 
Następnie pasażer podchodzi do jednego z punktów kontroli bezpieczeństwa, gdzie w specjalnej skrzynce na bagaż umieszcza poszczególne rzeczy:
 
- okrycie wierzchnie, w tym płaszcze, kurtki, marynarki, bluzy itp.
- nakrycie głowy oraz okulary przeciwsłoneczne
- zegarki
- pasek
- w niektórych przypadkach także biżuterię
- komputery przenośne, tablety i inne większe urządzenia elektroniczne lub elektryczne
- płyny umieszczone w osobnym przeźroczystym woreczku
- bagaż podręczny – torba, plecak, walizka
 
Nad tym, by w skrzynkach znalazły się wszystkie przedmioty, które powinny zostać tam umieszczone, a tym samym, by pasażer nie musiał się cofać do kontroli, czuwa Straż Ochrony Lotniska. Pracownicy informują pasażerów o zasadach, a także zadają pytania co do potencjalnie posiadanych przez podróżnych przedmiotów, które należy umieścić w skrzynce. Rozwiewają także wszelkie wątpliwości przed kontrolą. Wszystkie przedmioty umieszczone w skrzynkach przejeżdżają po taśmie do prześwietlenia. Osoby uprawnione sprawdzają na monitorach , czy w bagażu nie ma przedmiotów zabronionych.
 
Funkcjonariusz lub operator dokonujący kontroli bezpieczeństwa może na podstawie obowiązujących przepisów odmówić dopuszczenia danego przedmiotu na pokład samolotu. Podróżny jest wówczas informowany o powodzie decyzji. Może się także zdarzyć, że bagaż podręczny zostanie poddany szybkiej ręcznej kontroli – na oczach pasażera, osoba uprawniona może otworzyć bagaż i sprawdzić przedmiot, który wzbudził wątpliwości podczas prześwietlenia lub sprawdzić zawartość przy pomocy specjalnych pasków np. na obecność substancji zabronionych.
 
Gdy bagaż umieszczony w skrzynce i na taśmie jest prześwietlany, pasażer przechodzi przez specjalną bramkę do wykrywania materiałów niebezpiecznych. Właśnie dlatego warto wcześniej sprawdzić m.in. zawartość kieszeni – by uniknąć niepotrzebnego uruchomienia sygnału dźwiękowego o tym, że mamy przy sobie coś potencjalnie niebezpiecznego.
Operatorzy kontroli bezpieczeństwa mogą także poprosić o zdjęcie obuwia, a następnie umieszczenie go w skrzynce na bagaż podręczny.
 
Warto przypomnieć, że dzieci i niemowlęta podlegają takiej samej kontroli bezpieczeństwa jak dorośli. Każdy pasażer musi bowiem przejść przez bramki. W przypadku niemowląt, opiekun lub rodzic przechodzi z dzieckiem na rękach. Dzieci, które potrafią już chodzić samodzielnie przechodzą przez bramkę same.
 
Po przejściu przez bramkę kontroli, pasażer zabiera swój bagaż i pozostałe przedmioty, które do niego należą i przechodzi do strefy odlotów. Na specjalnych tablicach wyświetla się informacja o tym, które wyjście jest dedykowane danemu lotowi i o której godzinie nastąpi jego otwarcie, a następnie zamknięcie.
 
Wcześniejsze przygotowanie się do kontroli pomoże zaoszczędzić czas, a także nerwów. Procedura nie jest wówczas czymś nieznanym, co sprawia, że można do niej podejść o wiele spokojniej. Warto pamiętać również, by słuchać poleceń osób uprawnionych do kontroli, co także przyśpieszy cały proces.
 
Po przejściu kontroli nie pozostaje już nic innego jak poczekanie na wejście na pokład, a następnie cieszenie się podróżą.
Komentarz został wysłany. Dziękujemy!
 Błąd: {{error}}
{{ comment.disabled == 1 ? '[Treść usunięta przez Administratora]' : comment.content}}
{{ comment.author}}, {{ comment.createdDate}}
{{comment.error}}
  • 1

Najpopularniejsze

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ruch drogowy

REKLAMA
REKLAMA