Mieszkańcy pozywają dewelopera za prywatną strefę płatnego parkowania na osiedlu

Opłaty abonamentowe za parkowanie na osiedlu przy bloku, w którym wykupiono mieszkanie i 10 złotych za wjazd na teren osiedla gości czy kurierów – właśnie z taką sytuacją mają od kilku tygodni do czynienia mieszkańcy osiedla Żurawiniec przy ul. Błażeja. Deweloper wprowadził tam prywatną strefę płatnego parkowania i chce, by drogi wewnętrzne i parkingi wykupiło miasto. Tymczasem mieszkańcy postanowili nie czekać dłużej i złożyli pozew zbiorowy przeciw firmie.

W kwietniu deweloper na os. Żurawiniec wprowadził prywatną strefę parkowania na drogach wewnętrznych osiedla. Mieszkańcy dowiedzieli się wówczas, że od połowy mają muszą uiszczać opłaty abonamentowe za możliwość parkowania pod domem, a osoby „z zewnątrz” zapłacą 10 złotych za wjazd. Są to nie tylko goście odwiedzający mieszkańców, ale także kurierzy, dostawcy czy… karetki pogotowia.

Zdesperowani mieszkańcy zwrócili się z prośbą o pomoc do Miasta. Deweloper domaga się bowiem wykupienia gruntów, na których znajdują się osiedlowe uliczki przez Miasto. Władze zdecydowanie nie zgadzają się na takie rozwiązanie i nigdy wykupu nie obiecywano. Poznań gotowy jest przejąć grunty, ale nieodpłatnie. Sprawa została omówiona przez urzędników, którzy orzekli, że Miasto nie jest stroną sporu, dlatego ma ograniczone możliwości działania. Obiecano jednak pomocy – od strony prawnej i merytorycznej, jeśli mieszkańcy zdecydują się na działania prawne przeciw deweloperowi. O sprawie pisaliśmy w połowie miesiąca.

Dzisiaj poinformowano, że około 200 mieszkańców osiedla Żurawiniec zdecydowało się złożyć pozew zbiorowy przeciw deweloperowi. Właściciele domów i mieszkań w zaledwie 2 tygodnie zmobilizowali się do wspólnego działania i walki z firmą.

„Deweloper – firma Trust – uznał, że jako właściciel dróg wewnętrznych przy których zlokalizowane są nieruchomości ma prawo ustanowić strefę parkowania. Tymczasem właściciele mieszkań i domów, którzy kupowali nieruchomości od firmy Trust mają już w aktach notarialnych wpisaną odpłatną służebność dróg w zakresie przejazdu i przechodu. Nieruchomości w tej lokalizacji są obciążone kwotą od 200 do nawet 500 zł rocznie za prawo do korzystania z dróg wewnętrznych. W naszym przekonaniu, a także w świetle dotychczasowego orzecznictwa w określeniu „służebność przejazdu i przechodu” zawiera się także prawo do parkowania pojazdu. Trudno bowiem sobie wyobrazić jak mieszkańcy mieliby realizować dojazd do swoich nieruchomości bez możliwości zatrzymywania się. Dlatego blisko 200 osób zdecydowało się wystąpić na drogę sądową przeciwko firmie Trust”

Adam Złotnik, radca prawny reprezentujący mieszkańców

Właściciele nieruchomości twierdzą, że działania dewelopera są nieuczciwe, a przy sprzedaży nie informowano o dodatkowych opłatach.

„W akcie notarialnym z 2006 roku mam zapis, że służebność gruntowa jest ustanowiona na czas określony do momentu przejęcia prawa własności działek na których są drogi wewnętrzne Błażeja przez Miasto Poznań. Miasto już w 2017 roku pisemnie potwierdziło mi, że jest gotowe nieodpłatnie przejąć te drogi. Niestety okazuje się, że Trust chce za przekazanie dróg miastu kilka milionów złotych. Podczas zakupu lokalu w 2006 roku pracownicy działu sprzedaży Trust zapewniali mnie, że przejęcie tych dróg przez Miasto Poznań to czysta formalność. Dziś po 13 latach płacenia za służebność gruntową czuję się oszukany i wprowadzony w błąd.”

Arkadiusz Wawrzyniak, właściciel mieszkania przy ulicy Błażeja

Prawni reprezentanci mieszkańców podkreślają także inne konsekwencje konstrukcji prawnej, jaką stworzyła firma. Pomimo, że drogi należą formalnie należą do dewelopera, to zgodnie z prawem nie jest zobowiązany np. do remontów czy ich utrzymania, a także nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej za zdarzenia na drodze. Tę ponoszą za to właściciele domów i mieszkań, bo to oni mają ustanowioną służebność gruntową. Jak wskazuje radca prawny, deweloper nie informował o tych zobowiązaniach podczas sprzedaży nieruchomości.