Budowa trzeciego pasa na autostradzie A2. Jak wyglądają prace z lotu ptaka?

Trwa rozbudowa poznańskiego odcinka autostrady A2. Obwodnica jeszcze do końca tego roku ma mieć dwa nowe pasy, dzięki czemu do dyspozycji kierowców będą po trzy pasy ruchu na każdej nitce. Autostrada Wielkopolska postanowiła podzielić się kilkoma faktami liczbowymi dotyczącymi inwestycji, a także zaprezentować film przedstawiający rozbudowę z lotu ptaka.

Jak zapewnia spółka, z uwagi na chęć dotrzymania założonego terminu oddania pasów do użytku, a także na fakt, że inwestycja jest jednym z najbardziej złożonych drogowych przedsięwzięć w Polsce, prace przy rozbudowie trwają 12 godzin na dobę, zwykle przez 7 dni w tygodniu.

W budowę zaangażowanych jest 200 osób i 60 różnych wielofunkcyjnych urządzeń.

„Myśląc o budowie dróg wiele osób nadal oczami wyobraźni widzi armię robotników z łopatami. A drogi powstają już inaczej. Budowa, czy rozbudowa autostrady w obecnych realiach prowadzona jest głównie przy pomocy specjalistycznych maszyn i urządzeń. Najważniejszym zadaniem dla inżynierów i techników, jest opracowanie szczegółowego harmonogramu realizacji poszczególnych robót, dostaw materiałów i urządzeń, czyli cała logistyka budowy.”

Grzegorz Florczyk, dyrektor projektu, A2 ROUTE

Wykonawcy i zarządca zwracają uwagę także na trudność, jaką jest fakt, że na autostradzie cały czas odbywa się ruch, który musi pozostać zapewniony na dwóch pasach w każdą stronę. W ciągu doby przejeżdża tamtędy około 60 tysięcy pojazdów.

„Z tego powodu sprawy związane z bezpieczeństwem pracujących i użytkowników są priorytetowe. Cieszymy się, że opracowany przez nas projekt tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzonych robót, został zaakceptowany przez GDDKiA w Poznaniu, a przede wszystkim, że tak doskonale sprawdza się w praktyce.”

Grzegorz Florczyk, dyrektor projektu, A2 ROUTE

Autostrada Wielkopolska podała także kilka ciekawostek dotyczących inwestycji. Okazuje się, że łączna masa materiałów, jakie są konieczne do budowy trzeciego pasa wynosi ponad 205 000 ton, czyli tyle, ile waży 16 tysięcy słoni.

Po zakończeniu prac, poznański odcinek autostrady ma być bezpieczniejszy m.in. dzięki 85 km nowych barier ochronnych.

„Bariery pełnią bardzo ważną funkcję: 
w przypadku ewentualnej kolizji, ich zadaniem jest pochłoniecie energii uderzenia oraz zapobieganie przedostaniu się pojazdu na przeciwny pas ruchu. Nowe bariery, które zostaną zastosowane na obwodnicy Poznania, będą w stanie powstrzymać pojazd o wadze nawet kilkudziesięciu ton.”

Autostrada Wielkopolska SA

Nowe ekrany akustyczne z aluminium mają sprawić, że trasa będzie o wiele bardziej cicha. Zostaną zamontowane zarówno w poprzednich lokalizacjach jak i w nowych miejscach. Razem będą miały powierzchnię niemal trzykrotnie większą od dotychczasowej, równą wielkości 4 boisk piłkarskich, wynoszącą ponad 28 000 m2.

Kierowcy mają mieć do dyspozycji po 3 pasy na każdej nitce jeszcze do końca 2019 roku.