Nowy dokument ma za zadanie uporządkować przestrzeń w mieście. Dotyczyć będzie reklam, małej architektury czy ogrodzeń.
Samorządy lokalne mogą tworzyć tego typu dokumenty, dzięki przyjętej przez Sejm ustawie krajobrazowej. Prace nad poznańską uchwałą krajobrazową trwały od marca 2017 roku. Pierwsze kroki polegały na opracowaniu wstępnych propozycji zapisów, które miałby się w nowym dokumencie znaleźć.
Propozycje zapisów zostały upublicznione w listopadzie 2017 roku i każdy mógł się do nich odnieść. W projekcie uchwały podzielono miasto na cztery obszary: staromiejski, centrum i dzielnic historycznych, przyrodniczy i zurbanizowany. Największe billboardy dopuszczone są tylko w obszarze zurbanizowanym oraz na skrajach obszaru centrum i dzielnic historycznych, głównie przy drogach. Natomiast słupy ogłoszeniowe będą dopuszczone we wszystkich obszarach. Jednakże w obszarze staromiejskim będą stawiane z ograniczeniami.
Natomiast całkowicie będą zakazany wielkoformatowe banery. Będą mogły się pojawić tylko na rusztowaniach w trakcie remontu elewacji budynków. Nadal dopuszczalne będą murale reklamowe, jednak ich wielkość będzie regulowana w zależności od danej strefy. Trzeba także budować ogrodzenia z konkretnych materiałów. Ogrodzenia powinny być ażurowe, nie można stawiać ich z betonowych półfabrykantów.
Wszelkie uwagi co do dokumentu można przesyłać do 30 czerwca na adres krajobrazowa@um.poznan.pl. 25 kwietnia o 17:00 w Sali Białej Urzędu Miasta Poznania odbędzie się także spotkanie informacyjne. Ostateczny projekt uchwały ma trafić do głosowania w radzie Miasta pod koniec obecnego roku. Cały dokument można znaleźć online.