“Byle gdzie i na środku”? Gdzie powinny być zostawiane elektryczne hulajnogi na minuty dostępne w Poznaniu?

„Zostawiają gdziekolwiek”, „to nawet nie jest zabezpieczona”, „porzucone byle gdzie” – takie komentarze często pojawiają się w kontekście możliwości wypożyczenia elektrycznej hulajnogi w Poznaniu. Czy rzeczywiście hulajnogi są „porzucane byle gdzie” i na czym polega system ich wypożyczania?

Elektryczne hulajnogi do wypożyczenia na minuty pojawiły się w Poznaniu w grudniu 2018 roku. To kolejny sposób na przemieszczanie się po mieście bez użycia samochodu. Hulajnogi mogą osiągać maksymalną prędkość do 25 km/h i mają zasięg maksymalnie 35 kilometrów. Napędzane są silnikiem o mocy 250 Watt. W stolicy Wielkopolski pomimo zimy od razu oddano do dyspozycji użytkowników 200 sztuk.

By móc je wypożyczyć należy najpierw pobrać aplikację Lime. Widoczne są tam wszystkie dostępne hulajnogi, ich poziom naładowania oraz prognozowany zasięg. Wypożyczenie kosztuje 2 złote za rozpoczęcie jazdy oraz 50 groszy za każdą jej minutę.

Mieszkańcy miasta często zwracają uwagę na fakt, że hulajnogi można spotkać w różnych rejonach Poznania, na chodnikach, poboczach, trawnikach, wiaduktach czy mostach. Czy tak to powinno wyglądać?

Jak podkreśla operator, hulajnogi nie mają stacji dokujących. Oznacza to, że w przeciwieństwie do np. obecnych rowerów miejskich w Poznaniu, nie trzeba ich wypożyczać i oddawać we wskazanym miejscu. Wystarczy zostawić je w wyznaczonej strefie, a kolejna osoba będzie mogła je odblokować i ruszyć w drogę dzięki aplikacji. Oznacza to więc, że widok charakterystycznych „pojazdów” na chodnikach nie powinien być niczym nadzwyczajnym.

Jak podkreślano wielokrotnie, użytkownicy powinni kierować się także… zdrowym rozsądkiem i zostawiać hulajnogi w bezpiecznych miejscach i w taki sposób, by nie utrudniały korzystania z terenu innym uczestnikom ruchu. Zdarza się jednak, że wypożyczający zostawiają je np. na środku ścieżki czy przy stojakach na rowery blokując wpięcie jednośladów. Szczególnie uciążliwe bywa to na wąskich chodnikach, gdzie zaparkowana hulajnoga utrudnia np. przejazd wózkiem dziecięcym czy inwalidzkim. Takie zachowanie zdecydowanie nie jest dobrą reklamą dla idei korzystania z tego rodzaju formy przejazdu.

Operator systemu podkreśla, że hulajnogi, które zostały zaparkowane w nieprawidłowy sposób można zgłaszać bezpośrednio w aplikacji lub pod numerem 32 224 71 22. Pozostaje mieć nadzieję, że coraz więcej użytkowników będzie pamiętać o znalezieniu odpowiedniego miejsca do pozostawienia swojego środka lokomocji, a mieszkańcy przyzwyczają się, że hulajnogi przy chodnikach wcale nie są “porzucone byle gdzie”.