Kłopoty z silnikiem Diesla. Oto lista potencjalnych przyczyn

Silniki wysokosprężynowe przez lata cieszyły się popularnością ze względu na większą sprawność i trwałość niż w przypadku jednostki benzynowej. Później jednak ich budowa była ulepszana, co z jednej strony zwiększyło moc, oszczędność i czystość diesli, a z drugiej ich… awaryjność. Lista kłopotów, z którymi muszą zmagać się właściciela silnika wysokosprężynowego, jest długa i nie raz wymagają one drogich napraw.

Turbosprężarka do silnika Diesla

Jedną z pierwszych pozycji na liście najczęstszych awarii zajmuje turbosprężarka do silnika Diesla. Jest ona niezbędna do uzyskania dużej mocy i momentu obrotowego. Usterki mogą wynikać z niewłaściwej eksploatacji, wad konstrukcyjnych czy też po prostu zużycia uszczelnień. Do objawów zalicza się np. gwizd słyszalny podczas przyspieszania. Turbosprężarkę można wymienić na nową lub poddać regeneracji. Decyzję w tej sprawie najlepiej podjąć dość szybko, bo zwlekanie z naprawą może doprowadzić do tzw. rozbiegania silnika, a w konsekwencji do jego całkowitego zniszczenia. Regenerację możesz wykonać w jednym ze sprawdzonych serwisów, które znajdziesz na stronie Motointegrator.

Układ Common Rail

Kolejną jednostką, która może ulec awarii, jest układ wtryskowy Common Rail. Wyróżnia go wspólna szyna wtryskowa, która już w latach 90. zastąpiła klasyczną pompę wtryskową. Pozwoliło to poprawić kulturę pracy jednostki napędowej oraz spełnić obowiązujące restrykcyjne normy emisji spalin.

Niewłaściwe wskazania poziomu paliwa to jeden z objawów obecności opiłków metalu w zbiorniku paliwa. Cały układ paliwowy powinien być solidnie przepłukiwany raz na 10-15 lat. Brak mocy i szarpanie silnika wskazują na zabrudzony filtr paliwa. Jeśli jeździsz dużo, najlepiej wymieniaj go raz do roku.

Trudniejszą do określenia po objawach usterką jest uszkodzenie wysokociśnieniowej (wtryskowej) pompy paliwa. Jego objawem może być każdy problem z zasilaniem silnika w olej napędowy. Dlatego przed wymianą, pompę powinien sprawdzić specjalistyczny warsztat. Alternatywą dla kosztownej wymiany jest regeneracja pomp wtryskowych. Wykonywana jest ona na stołach probierczych przy zastosowaniu oryginalnych narzędzi i technologii Common Rail. Najczęstszy powód uszkodzenia pompy wtryskowej to słabej jakości paliwo oraz zassanie przez nią cząstek stałych. Kiepskie paliwo może uszkodzić także wtryskiwacze, które są najbardziej delikatnym i jednym z najkosztowniejszych ogniw układu.