Firma odpowiedzialna społecznie – co to znaczy?

Zwiększająca się z każdym rokiem świadomość społeczeństwa i przedsiębiorców doprowadziła do powstania takiego terminu jak społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR). Zazwyczaj działania w ramach tej koncepcji skupiają się na pomocy lokalnej społeczności oraz środowisku, ponieważ według jej założeń przedsiębiorstwo jest odpowiedzialne za wpływ na oba te podmioty. Jakie konkretnie działania obejmuje CSR?

Korzyść dla środowiska i samej firmy

Odpowiedzialna społecznie powinna być każda firma – trudno bowiem wskazać taką, która nie miałaby żadnego wpływu na swoje otoczenie. Dzięki działaniom podejmowanym w ramach CSR wspierane jest nie tylko środowisko czy sami ludzie, bo mają one także pozytywny wpływ na relacje przedsiębiorstwa z inwestorami czy władzami lokalnymi. Pomagają również zwiększyć lojalność klientów wobec marki, którzy w swoich decyzjach zakupowych często kierują się wizerunkiem danej spółki. Mogą się też okazać czynnikiem zachęcającym potencjalnych pracowników do podjęcia pracy w tej organizacji. Jednak to tylko część korzyści, na jakie pracodawca może liczyć, o ile zacznie wprowadzać w swojej firmie działania CSR-owe.

Narzędzia CSR-u

Inicjatywy odpowiedzialne społecznie można realizować na wiele różnych sposobów. Oto kilka z nich:

 

Akcje odpowiedzialne społecznie

Przykładem inicjatywy w ramach CSR-u jest „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” organizowane przez http://bridgestone-stargard.pl. Firma aktywnie włącza się w tego typu akcje, mające na celu informowanie dzieci o różnych zagrożeniach, jakie mogą je spotkać np. w drodze ze szkoły do domu. W ramach tych działań organizowane były m.in. konkursy, a co więcej, na ulicach rozdawano opaski odblaskowe, które skutecznie zwiększały widoczność na drodze. Przedsiębiorstwo stawia też mocno na BHP we własnych zakładach, organizując dla pracowników szkolenia z tego zakresu.