Zabytkowy gmach policji prawie gotowy

Już niedługo poznańscy policjanci zyskają lepsze warunki pracy, a zabytkowy budynek przy Al. Marcinkowskiego odzyska dawny blask. Renowacja Komisariatu Policji Poznań – Stare Miasto powoli dobiega końca. Prace budowlane powinny zakończyć się do końca roku, czyli sporo przed planowanym terminem.

Remont komisariatu rozpoczął się jesienią 2016 roku. Zakres robót jest bardzo szeroki. Obejmuje m.in. wymianę stropów, okien i drzwi, a także wzmocnienie fundamentów, remont elewacji i adaptację poddasza. Budynek po rozbudowie zyska również salę konferencyjną i windę. Obiekt zostanie wyposażony w nowe instalacje wewnątrzne, w tym monitoring wizyjny i łączność radiową. Koszt inwestycji to 27 mln zł, z czego aż 12 mln dokłada Miasto Poznań.

To największe wsparcie dla poznańskiej policji w historii samorządu . – Ważne jest dla nas, aby warunki pracy policjantów były jak najlepsze. To istotne również z punktu widzenia bezpieczeństwa na Starym Mieście. Tymczasem obiekt przy Al. Marcinkowskiego przez wiele lat nie był poddawany żadnym inwestycjom.

 zauważa Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Pięciokondygnacyjny budynek będzie też bardzo funkcjonalny. Na parterze będzie się znajdować część ogólnodostępna – w tym poczekalnia, recepcja i pomieszczenia sanitarne. Będzie też strefa dostępna dla funkcjonariuszy – pomieszczenia do przyjmowania zdarzeń, sala przesłuchań i pokoje biurowe. Przebudowana i przearanżowana zostanie również północna część parteru. Znajdą się tam pomieszczenia dla osób zatrzymanych oraz sale pomocnicze.Na poziomie pierwszego i drugiego piętra zlokalizowane zostaną biura dla funkcjonariuszy. Pokoje biurowe oraz sale przesłuchań będą się znajdowały także na poddaszu zaadaptowanego strychu. Do tego dochodzą pomieszczenia monitoringu miejskiego i serwerownia. W części piwnicznej gmachu znajdą się sale techniczne, archiwa, szatnie i zespoły sanitarne oraz pomieszczenia magazynowe i pomocnicze.

–  Zależało nam, aby zachować nie tylko zabytkowość budynku, ale też jego funkcjonalność. Zaadaptowaliśmy strych, który do tej pory nie był używany. Stary spacerownik dla osób zatrzymanych został rozebrany. Będzie tam sala odpraw z prawdziwego zdarzenia – wylicza podinsp. Robert Frąckowiak, naczelnik Wydziału Inwestycji i Remontów Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu. – Komisariat znajduje się w centrum miasta, blisko Starego Rynku. Lokalizacja wpłynęła na decyzję o modernizacji tego budynki. Przeniesienie go w inne miejsce mijało się z celem – dodaje.

Na remoncie komisariatu zyskają jednak nie tylko policjanci i poznaniacy, chcący załatwić tam swoje interesy.

– Dzięki remontowi zabytkowy budynek odzyska blask. Aleje Marcinkowskiego mają charakter zabytkowy. To jedna z najładniejszych ulic w naszym mieście. Znajdują się tam takie obiekty, jak Biblioteka Raczyńskich, hotel Bazar czy Muzeum Narodowe. Myślę, że remont tego komisariatu to kolejny dowód na to, że miasto angażuje się w renowację zabytków – mówi Mariusz Wiśniewski.

Budynek przy al. Marcinkowskiego wzniesiony został dla Głównego Urzędu Celnego w latach 1882-85, przez budowniczego Ottona Hirta, według projektu Heinricha Kocha. W okresie międzywojennym mieściła się w nim dyrekcja Urzędu Celnego oraz Urząd Akcyz i Monopoli. Po zakończeniu II Wojny Światowej budynek zajmowała Milicja a obecnie Komisariat Policji Poznań Stare Miasto.

Gmach wzniesiono w konwencji historyzmu z detalem nawiązującym do włoskiego renesansu. Ceglane elewacje podzielono rozbudowanymi gzymsami z różowego piaskowca, całość uzupełniając terakotowym detalem w postaci rozet i muszli oraz płycin z gryfami i kartuszem. Wnętrza miały dekorację w postaci polichromii, granitowe klatki schodowe oraz posadzki wykonane z ceramicznych płytek.

– Prowadzone prace mają na celu przywrócenie pierwotnego wyglądu obiektu. W okresie powojennym płaskie części elewacji pokryto tynkiem. Ze względu na jego strukturę oraz mocne związanie z podłożem nie zdecydowano się na przywrócenie oryginalnego ceglanego lica. Zamiast tego gładkie części elewacji wykonano w kolorze zbliżonym do oryginalnej barwy cegieł. Podjęto się konserwacji kamiennego i terakotowego detalu – tłumaczy Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejska Konserwator Zabytków.

Jak podkreśla, w chwili obecnej trwają prace przy konserwacji kamiennego kartusza wieńczącego fasadę budynku.

– Dokonano wymiany stolarki okiennej z zachowaniem historycznej formy, przywrócono jej pierwotną kolorystykę. W sieni oraz na głównej klatce schodowej oczyszczono granitowe schody i rozpoczęto konserwację polichromii oraz balustrady. Boczne klatki schodowe zostały oczyszczone z wtórnych nawarstwień i przywracany jest im dawny blask. Ceramiczne posadzki, oryginalna stolarka drzwiowa oraz inne elementy wystroju poddawane są zabiegom konserwatorskim. We wnętrzach prowadzone są prace modernizacyjne mające na celu doprowadzenie obiektu do zgodności ze współczesnymi standardami – wyjaśnia Miejska Konserwator Zabytków.

Podczas prac, na terenie budowy znaleziono wiele cennych przedmiotów. W budynku znajduje się sejf, do którego prowadzą secesyjne drzwi pancerne pochodzące z 1898 roku. Po wojnie był on wykorzystywany jako magazyn uzbrojenia. Sejf zostanie zachowany. Wyeksponowane zostaną tam pamiątki i zabytkowe elementy, których nie uda się zachować w dotychczasowych funkcjach.

– Remont budynku był bardzo potrzebny. Policjanci pracowali w dość trudnych warunkach. Teraz te będą na najwyższym poziomie – mówi mł. insp. Adam Kachel p.o. komendanta Miejskiej Policji w Poznaniu. – Cieszę się, że Komisariat Poznań – Stare Miasto będzie się znajdować w odrestaurowanym, pięknym budynku. Wykonawca prac i konserwator zabytków postarali się tak połączyć nowoczesność i zabytkowy charakter obiektu, że będzie on w pełni funkcjonalny. Jestem pod wrażeniem. Czekam z niecierpliwością na moment, gdy dzielnicowi, policjanci Wydziału Kryminalnego, dochodzeniowcy, dyżurni oraz całe stanowisko kierowania zostaną przeniesieni, a miejsce to będzie otwarte dla lokalnej społeczności.

Wszystko wskazuje na to, że nastąpi to już niedługo. Termin finalizacji prac wyznaczono na czerwiec 2019 roku, ale te prawdopodobnie zakończą się szybciej – najpewniej do końca tego roku. Wtedy policjanci będą mogli wprowadzić się do nowej siedziby już w marcu 2019 roku.

– Obecnie trwają prace wykończeniowe na pierwszym i drugim piętrze. Przygotowana jest już połowa pomieszczeń w piwnicy. Do zrobienia zostały nam główne korytarze i instalacje. Na dokończenie czeka partner, posadzki i winda. Przed nami jeszcze drobne prace wykończeniowe i na zewnątrz budynku – tłumaczy Jarosław Wysocki, p.o. kierownika budowy. – Jeżeli pogoda nie pokrzyżuje nam planów, do końca roku wszystkie prace powinny zostać zakończone. Wtedy, po nowym roku nastąpi odbiór obiektu – dodaje.