Czym jest sprzęgło dwumasowe?

Sprzęgłem dwumasowym nazywamy zestaw sprzęgła w skład którego wchodzą: tarcza sprzęgła, tarcza dociskowa, wysprzęglik centralny lub łożysko oporowe, dwumasowe koło zamachowe

Sprzęgła te, stosowane są najczęściej w samochodach z silnikiem Diesel’a, oraz z dużymi jednostkami benzynowymi. Jest to element bardzo podatny na awarie i niestety bardzo drogi. Na awaryjność sprzęgła dwumasowego, wpływa wrażliwość koła dwumasowego na sposób prowadzenia pojazdu przez kierowcę. Element ten “nie lubi” ruszania z piskiem opon, jazdy na zbyt wolnych obrotach, oraz hamowania silnikiem. Posiadając więc samochód wyposażony w tę część, nie poleca się stosowania podczas jazdy zasad Eco Driving’u. 

Po co stosuje się koła dwumasowe?

Zadaniem koła dwumasowego jest tłumienie drgań skrętnych pochodzących od silnika, oraz redukowanie zbyt wysokiego wzrostu momentu obrotowego. Kolejnymi funkcjami sprzęgieł z kołem dwumasowym, są:

  • ochrona skrzyni biegów, łożysk i synchronizatorów przed przedwczesnym zużyciem
  • przyspieszanie reakcji samochodu na gaz
  • ochrona elementów układu korbowo-tłokowego

Jak przedłużyć życie dwumasy?

Na sprawność sprzęgła dwumasowego, ma wpływ kondycja innych elementów samochodu. Jak radzą specjaliści ze znanego sklepu sprzegla24.pl, należy zwracać uwagę na pracę układu zapłonowego, a więc dbać o świece żarowe, sprawdzać stan wtryskiwaczy- w silnikach o zapłonie samoczynnym, a w tych z zapłonem iskrowym kontrolować świece oraz cewki zapłonowe. Niesprawność układu zapłonowego, czy wtryskowego generuje szkodliwe drgania podczas uruchamiania samochodu, które koło dwumasowe musi tłumić. 

Ruszanie samochodem tak jak i zmiana biegów, powinno odbywać się płynnie, bez szarpnięć. Należy unikać szybkiego puszczania sprzęgła, czy też zbyt gwałtownego dodawania gazu zaraz po ruszeniu. Zmiana biegów, szczególnie tych niskich, powinna być bardzo delikatna. Szarpnięcia które często pojawiają się przy ich zmianie, mają najbardziej destruktywny wpływ na dwumasę. 

Sprzęgło dwumasowe nie znosi też sportowej jazdy. Częste zmiany obciążenia, czyli gwałtowne przyspieszanie i zwalnianie, może szybko doprowadzić do jego uszkodzenia. Właściciele SUV-ów powinni powstrzymać się od jazdy po bezdrożach, ponieważ aby wydostać auto z różnego rodzaju nierówności terenu czy grzęzawisk, potrzeba użyć nawet i całej mocy pojazdu. W takich sytuacjach sprzęgło dwumasowe musi przenieść ogromne obciążenia, co znacząco wpływa na jego zużycie. 

Auta z kołem dwumasowym, najlepiej znoszą użytkowanie w trasach. W ruchu miejskim gdzie często stoimy w korkach, szybko ruszamy spod świateł by przed kolejnymi znów hamować, zużycie tego elementu przebiega bardzo szybko.

Objawy zużycia sprzęgła dwumasowego

Charakterystycznym objawem zużycia tej części jest hałas dochodzący ze skrzyni biegów, podczas pracy jednostki napędowej na biegu jałowym. Z czasem dochodzą wyraźnie odczuwalne drgania karoserii, stuki pod maską przy uruchamianiu i gaszeniu silnika, szarpnięcia przy ruszaniu. Objawów tych nie należy bagatelizować, ponieważ mogą doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów.

Jak wygląda naprawa? Czy sprzęgło dwumasowe warto regenerować?

Naprawa polega głównie na wymianie całego zestawu sprzęgła. Koszt części mieści się pomiędzy 1000 a nawet 7000 zł, a cena robocizny w zależności od modelu samochodu może sięgać do nawet około 800 zł. Wielu więc zastanawia się nad regeneracją. Nasi eksperci z sprzegla24.pl stanowczo jednak odradzają to rozwiązanie. Technika stosowana przy regeneracji sprzęgieł dwumasowych, nie jest na tyle doskonała, by jej jakość dorównywała jakości nowych części. Uprzedza się również przed kupnem używanych sprzęgieł. Wizualnie nie da się ocenić stanu technicznego tych części. W przypadku ich kupna może się więc okazać, że “wyrzuciliśmy pieniądze w błoto”, gdyż zakupiona przez nas używana część może być nawet w gorszym stanie niż sprzęgło, które sami posiadamy.