100 dni do setnej rocznicy wybuchu Powstania WIelkopolskiego

100 lat temu miejsce miało przełomowe dla dziejów Polski wydarzenie, którego znaczenie przez najbliższe miesiące będzie wyraźnie podkreślane. W poniedziałek, 10 września, w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu odbyła się konferencja prasowa dotycząca programu obchodów 100 rocznicy Powstania Wielkopolskiego.

Podczas spotkania przedstawione zostały zaplanowane do końca roku przedsięwzięcia mające na celu przede wszystkim popularyzację wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim. Odbędą się one w ramach kampanii „Wolność liczy się w każdym wieku”.

Zarówno mieszkańcy Poznania jak i wszyscy Polacy będą mieli okazję uczestniczyć w wielu wydarzeniach towarzyszących. Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak wyraził nadzieję, że celebracja uroczystości odbędzie się ponad podziałami politycznymi. Jego zdaniem tego właśnie oczekuje społeczeństwo, aby tak ważne dla narodu chwile spędzać wspólnie.

Wspomniana kampania rozpocznie się od Pikniku Powstańczego zaplanowanego na 15 września, który będzie miał miejsce w Parku Jana Pawła II. Piknik rozpocznie się o godzinie 14:00, a jego uczestnicy wezmą udział m.in. w prelekcji w Strefie Wiedzy, wielu pokazach i prezentacjach, a także w koncercie Kayah, która wystąpi o godzinie 20:00. Łęgi Dębińskie staną się tego dnia miejscem, dzięki któremu zainteresowani przeniosą się w czasie i zobaczą jak wyglądały powstańcze oddziały, czujki, biwak i sztab polowy. Atrakcji dostarczy również escape room, gra której scenariusz pozwoli poznać i zrozumieć dzieje Powstania Wielkopolskiego. Wstęp na Piknik będzie bezpłatny.

Celem akcji „Wolność liczy się w każdym wieku” jest, zdaniem Emilii Klepackiej z prowadzącej kampanię agencji, dotarcie do każdego pokolenia z komunikatem o sukcesie Powstania Wielkopolskiego jako najważniejszego zwycięskiego powstania. Ambasadorami przedsięwzięcia zostali aktorzy: Olga Kalicka, Mateusz Damięcki, Katarzyna Herman i Jan Wieczorkowski. Do współpracy zaangażowano również vlogerów, twórców takich kanałów na YouTube jak Matura to bzdura, Topowa dycha, Urbex history czy Planeta faktów.

Marek Woźniak zaznaczył, że po zakończeniu kampanii w 2019 roku będzie chciał wydać album upamiętniający wydarzenia, jakie odbyły się w ramach obchodów 100 rocznicy Powstania Wielkopolskiego. Podobne wydawnictwo ukazało się wcześniej z okazji 90 rocznicy Powstania.