Rowery czwartej generacji w Poznaniu

Trwa przetarg na nowego operatora Poznańskiego Roweru Miejskiego. W 2019 roku, oprócz 1200 rowerów obecnie dostępnych, ma przybyć 500 nowych pojazdów czwartej generacji, czyli bezstacyjnych. Docelowo w 2022 w Poznaniu dostępnych będzie 2000 rowerów.

Poznański Rower Miejski jest wielkim sukcesem. Liczby najlepiej to oddają. Większa liczba stacji i rowerów daje efekt w postaci większej liczby użytkowników i wypożyczeń . Poznań zmaga się z problemem zakorkowanych ulic i zanieczyszczenia powietrza, trzeba więc podejmować zdecydowane działania. Dlatego inwestujemy w infrastrukturę transportu publicznego, tabor MPK, parkingi “Parkuj i Jedź”, usprawnienia dla komunikacji zbiorowej, a także w rower miejski. Efekty zaczynają być widoczne. Od lat rośnie nie tylko liczba podróży odbywanych środkami transportu publicznego, ale także liczba użytkowników i wypożyczeń rowerów. Musimy mieć świadomość, że dzięki każdemu kierowcy przesiadającemu się z samochodu do środków komunikacji publicznej, maleje liczba aut na poznańskich ulicach. Dalsza rozbudowa systemu roweru publicznego z pewnością przyczyni się do zachowania tego trendu

mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania

W sezonie 2019 szykują się spore zmiany w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego. Oprócz 1200 rowerów w funkcjonujących obecnie na terenie Poznania stacjach (PRM3G), poznaniacy będą mogli korzystać z tzw. rowerów czwartej generacji (PRM4G). Docelowo ma ich być 800. Rozbudowa systemu jest odpowiedzią na skokowy wzrost popularności Poznańskiego Roweru Miejskiego. Już w lipcu, czyli w połowie sezonu, liczba wypożyczeń w tym roku przekroczyła milion. Szacuje się, że do końca roku ta liczba przekroczy 1,7 milionów.

Rok 2018 jest ostatnim, w którym obowiązuje umowa z firmą Nextbike. Przy okazji nowego przetargu, który zostanie rozpisany, postanowiliśmy rozwinąć poznański rower miejski o rowery czwartej generacji. W przyszłym roku po Poznaniu ma jeździć 500 takich jednośladów, a w kolejnych trzech latach, co roku będzie ich przybywać o 100 kolejnych. Łącznie w 2022 roku do dyspozycji mieszkańców będzie więc ponad 2000 rowerów

 wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydenta.

Równocześnie  będą funkcjonowały dwa systemy – 1200 rowerów trzeciej generacji  i – docelowo – 800 czwartej generacji. Przewagą tych ostatnich będzie możliwość pozostawienia w dowolnym lub wyznaczonym miejscu, ale bez potrzeby wpięcia w stację lub do innego roweru. Wszystkie rowery będą posiadać nadajniki GPS oraz zamki blokujące.

Wyznaczone zostaną  strefy – tzw. wirtualne stacje – w których użytkownicy będą mogli zwracać rowery – w sąsiedztwie obecnych stacji oraz nowe miejsca, w których brakuje stacji 3 generacji. Nie zmienią się ogólne zasady korzystania z roweru publicznego oraz taryfa opłat. Obecne rowery i stacje zostaną – w uzasadnionych przypadkach będzie można zmienić ich lokalizację.

Przetarg na PRM3G i PRM4G

Przedmiotem zamówienia jest uruchomienie systemu rowerów publicznych w Poznaniu oraz zarządzanie i utrzymanie obecnie działającego systemu trzeciej generacji składającego się ze 109 stacji (dodatkowe 4 stację są sponsorskie) z 1200 rowerami, a także wprowadzenie systemu 4 generacji. W ramach tego ostatniego działać ma w pierwszym roku 500 rowerów, a w kolejnych latach system ma być rozbudowany o 100 rowerów w każdym roku obowiązywania umowy.

Jedna firma może obsługiwać oba systemy, ale zwyciężyć mogą również dwie firmy, z których jedna odpowiadać będzie za obecny system stacyjny, a druga – czwartej generacji. Firma która wygra przetarg na PRM3G uruchomi system 1 marca 2019 roku, natomiast operator PRM4G zostanie zobowiązany do rozpoczęcia funkcjonowania tego systemu 120 dni od daty podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż 1 marca. W obu przypadkach umowy będą obowiązywały przez cztery lata – do końca 2022 roku.

Standardowy sezon będzie trwał do końca listopada każdego roku, jednak ZTM będzie mógł wydłużyć okres funkcjonowania systemu PRM4G o miesiąc w każdym roku, natomiast PRM3G – miesiąc w pierwszym roku, a w kolejnych latach nawet o trzy. W dodatkowym okresie nie będzie mogło być udostępnionych mniej niż 300 rowerów.

Głównym kryterium przetargu na oba systemy będzie cena (60 pkt.). Dodatkowe punkty będzie można też zyskać za relokacje, czyli uzupełnianie rowerów na stacjach – 40 punktów w przypadku PRM3G i 25 dla PRM4G. W przypadku rowerów czwartej generacji 15 punktów może dostać firma startując w przetargu, która zaoferuje rowery elektryczne.

Zainteresowane firmy mają czas do 18 września do godz. 11:00  na składanie swoich ofert.

Rekordy roweru miejskiego

W zeszłym roku w Poznaniu liczba wypożyczeń roweru miejskiego przekroczyła milion. W tym roku ten milionowy został wypięty ze stacji 25 lipca, czyli w połowie sezonu. Prognozy mówią o 1,7 mln wypożyczeń do końca roku.

Przez pierwsze pięć lat funkcjonowania PRM, w latach 2012-2016, z rowerów skorzystano 671 tysięcy razy. Tylko przez ostatnie półtora roku liczba ta się potroiła, a jeszcze w trakcie obecnego sezonu Poznań będzie świętował 3 miliony wypożyczeń.

Poznański Rower Miejski wystartował 15 kwietnia 2012 roku z siedmioma stacjami i 80 rowerami. Trzy lata później stacji i rowerów było już pięć razy więcej, a liczba wypożyczeń przekroczyła 120 tysięcy. W kolejnych latach przybywało stacji i rowerów. Rok 2016 zamknął się liczbami: 67 stacji, 713 rowerów i prawie 390 tysięcy wypożyczeń. W 2017 roku przybyły 22 stacje z 274 nowymi rowerami. Cały poprzedni sezon, który zakończył się po raz pierwszy w grudniu, zamknął się przekroczeniem miliona wypożyczeń.

Im więcej rowerów, tym więcej użytkowników. W 2015 roku było ich niecałe 33 tysiące, dwa lata później już trzy razy więcej. W porównaniu z 2017 rokiem, w tym liczba zarejestrowanych klientów wzrosła już o 36%. Obecnie jest ich ponad 135 tysięcy.