Poznańska delegatura CBA zakończyła kontrolę dotyczącą realizacji decyzji związanych z rozporządzaniem przez Urząd Miasta Poznania mieniem komunalnym w postaci nieruchomości „Tor Poznań” w latach 2010-2017. Obiekt jest w użytkowaniu Stowarzyszenia Automobilklub Wielkopolski.
Według CBA istnieje prawdopodobieństwo popełnienia nadużycia lub przekroczenia uprawnień m.in. przez byłego i obecnego dyrektorów wydziału prowadzącego sprawy gospodarowania nieruchomościami Miasta Poznania, obecnego i byłego Zastępców Prezydenta Miasta Poznania, którzy nadzorowali wydział oraz dyrektora wydziału zajmującego się miejskimi finansami.
CBA zarzuca miastu, że nie uregulowało opłat z tytułu bezumownego użytkowania gruntu przez Automobil.
CBA zauważa również, że umowa najmu i płatności obejmuje teren 56 ha toru, podczas gdy Stowarzyszenie posiada dostęp do całego gruntu, czyli niemal 85 ha. Co więcej, Automobil udostępnia go odpłatnie kolejnym podnajemcom.
Według kontrolerów CBA, za jedną tygodniową imprezę, Automobil otrzymuje więcej pieniędzy od organizatora niż wpłaca do miejskiej kasy w ciągu roku.
To jednak nie jedyne wątpliwości CBA.
Z zarzutami zdecydowanie nie zgadza się Urząd Miasta Poznania, który w krótkim oświadczeniu odniósł się do najpoważniejszych zarzutów.
W oświadczeniu podkreślono m.in., że Stowarzyszenie Automobilklub Wielkopolski użytkuje Tor Poznań od 1982 roku w oparciu o ówczesną decyzję ówczesnego prezydenta Miasta, która została potwierdzona przez Zarząd Miasta Poznania w 1998 roku. W wyniku tych ustaleń, do 2016 roku Stowarzyszenie mogło użytkować teren w sposób całkowicie nieodpłatny.
Zarzut o narażeniu miejskiego budżetu na straty jest zdaniem UMP nieuzasadniony.
W oświadczeniu zauważono, że w wyniku negocjacji i podpisanych umów udało się uregulować kwestie utrzymania obiektu, które przejął Automobilklub, dzięki czemu obiekt nie obciąża miejskiego budżetu.
W odniesieniu do zarzutu dotyczącego obszaru jakim objęta jest umowa zaznaczono, iż mimo, że całość ma niemal 85 ha, to jedynie 56 ha nadaje się do użytkowania. Pozostałe tereny to nieużytki, w tym tereny zakrzewione i podmokłe.
Zdaniem Miasta, działalność Automobilu pozwala na utrzymanie Toru na wysokim standardzie toru wyścigowego, który ma znaczenie sportowe, promocyjne, społeczne i historyczne dla Poznania.
Urząd odniósł się także do kwestii udzielenia bonifikaty Stowarzyszeniu podkreślając przy tym działalność Automobilu, która przyczynia się do popularyzacji sportu wśród dzieci i młodzieży.
W oświadczeniu podkreślono także, że decyzje podejmowane przez miejskie władze są podejmowane we współpracy m.in. z Prokuratorią Generalną, która reprezentuje Skarb Państwa.
Urzędnicy poinformowali jednocześnie, że wydane oświadczenie jest jedynie skrótową odpowiedzią, a pełne odniesienie do 150-stronnicowego protokołu z kontroli zostanie przygotowane w ciągu 7 dni.
W oświadczeniu nie zabrakło także sugestii, że sprawa ma charakter polityczny i jest związana ze zbliżającymi się wyborami samorządowymi.