Niedziela bez handlu – Państwowa Inspekcja Pracy kontroluje sklepy i czeka na sygnały od klientów

Dzisiejsza niedziela jest pierwszą, podczas której obowiązuje wprowadzony 1 marca zakaz handlu. Państwowa Inspekcja Pracy już wcześniej zapowiadała kontrole sklepów, by wyeliminować przypadki łamania przepisów. Okręgowy Inspektorat Pracy w Poznaniu czeka również na sygnały o takich przypadkach od poznaniaków.

Na początku miesiąca, Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała, że w każdą niedzielę i święto, które jest objęte zakazem wynikającym z ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta, w każdym powiecie na terenie Polski, będzie wyznaczony inspektor pracy pełniący w tym dniu dyżur.

Jego zadaniem będzie przyjmowanie zgłoszeń od konsumentów i pracowników, na temat przypadków łamania przepisów i prowadzenia handlu pomimo zakazu.

“Jeżeli zgłoszeń będzie dużo, wówczas w kolejnych dniach będą one weryfikowane. Inspekcja ma bowiem możliwości, by na podstawie dokumentacji pracowników, zeznań świadków, rejestrów kasowych sprawdzić, w jakich dniach sklep prowadził działalność i czy nie naruszano w nim przepisów ustawy o ograniczeniu handlu”

Wiesław Łyszczek, główny inspektor pracy

PIP wyjaśniła, że każdy zgłoszony przypadek będzie szczegółowo analizowany, ponieważ Inspekcja nie chce bezrefleksyjnie nakładać kar na odpowiedzialnych za łamanie zakazu.

Okręgowy Inspektorat Pracy w Poznaniu uruchomił specjalny numer telefonu dyżurnego, który czynny będzie jedynie w niedziele i święta objęte zakazem. Można tam zgłaszać placówki naruszające przepisy ustawy o ograniczeniu handlu.

Inspektorat podkreśla, że pod tym numerem nie będą przyjmowane ani rozważane inne sprawy.

Numer telefonu: 530 624 553, czynny będzie w godzinach 8:00-20:00.