Co i jak jeść, a czego unikać - porady dietetyczne podczas "Poznań zrzuca kilogramy"

Autor: AK

Odpowiednia dieta i nawyki żywieniowe mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Wszystko to należy jednak dostosować do naszego trybu życia i organizmu. Z profesjonalnych porad dietetyczki, skorzystać będzie można podczas imprezy „Poznań zrzuca kilogramy”.

Dietetyczka, inżynier technologii żywności i żywienia człowieka, pani Klaudia Kotecka z poradni dietetycznej Biegun Zdrowia, jest także pasjonatką gotowania, co pomaga jej przy doradzaniu i układaniu diet. Swoje doświadczenie zdobywała m.in. podczas pracy na oddziale diabetologicznym w Szpitalu Miejskim im. Raszei w Poznaniu.

Jak podkreśla, układanie diety to nie tylko wypisywanie jedzenia na kartce, ale także edukacja i motywowanie danej osoby.

Pani Klaudia będzie obecna na naszej imprezie „Poznań zrzuca kilogramy”, gdzie na stoisku poradni Biegun Zdrowia będzie udzielać wszelkich porad dotyczących zdrowego i zbilansowanego odżywiania. Przygotowała także kilka rad zarówno ogólnych jak i dla wybranych grup społecznych.

10 wskazówek dietetyka:


 

1. Wprowadź regularny tryb odżywiania (4 -6 posiłków dziennie, w zależności od swojego stylu życia)

2. Wzbogać dietę w warzywa i owoce


3. Wprowadź do diety zwiększoną zawartość błonnika pokarmowego


4. Wyeliminuj z diety produkty przetworzone o wysokiej zawartości kawasów tłuszczowych utwardzonych, obfitujących w tłuszcze typu trans


5. Wyklucz z diety wieczorne podjadanie


6. Pij minimum 2 l wody mineralnej niegazowanej każdego dnia


7. Ogranicz spożycie soli, cukru, alkoholu


8. Skomponuj zdrowszą wersję ulubionego dania


9. Pamiętaj o aktywności fizycznej


10. Ciesz się nowymi smakami, doznaniami kulinarnymi

Porady dietetyczne dla kobiet planujących ciążę, będących w ciąży, mam karmiących:

 

Wśród ogólnych rad, dla przyszłych i świeżo upieczonych mam, najważniejszą jest urozmaicona dieta, która bogata jest w składniki mineralne, błonnik pokarmowy i witaminy.

W zależności od stylu życia, stanu fizjologicznego, aktywności fizycznej, dzienny jadłospis powinien zawierać od 4 do 6 posiłków, które spożywane są regularnie, co 3-4 godziny.

Przyszłe mamy powinny pamiętać, by wzbogacać swoją dietę w:
- kwas foliowy, który znajduje się m.in. w jarmużu, szpinaku, brokułach, natce pietruszki czy sałacie
- witaminę D
- jod, który znajdą w m.in. jajach, rybach morskich, szpinaku, kapuście i jarmużu
- żelazo, którego źródłem są m.in. mięso i jego przetwory, żółtka jaj, ryby czy pełne ziarno
- witaminę C
- wapń, który znajduje się m.in. w produktach nabiałowych

Dla tej grupy odbiorców, zaleca się również gotowanie w wodzie i na parze, pieczenie i duszenie z małą ilością tłuszczu. Wyeliminować z diety powinny jednak potrawy smażone, bogate w cukier i sól, a także potrawy przetworzone.

Należy pamiętać także, że w okresie ciąży i karmienia, spożywanie alkoholu i palenie papierosów są niedopuszczalne.

Porady dla osób prowadzących aktywny tryb życia:

 

Produktami, jakie osoby te powinny szczególnie polubić są m.in.:

- chude produkty białkowe typu - twaróg, jaja, chude mięso z indyka, kurczaka, królika, ryb (zarówno tłustych jak i chudych), jogurtów, kefirów, dopuszczalne maślanki, mleko i inne produkty mleczne do 2-3,2 % tłuszczu, serki wiejskie,

- węglowodany- zwiększona ilość warzyw oraz owoców, soków owocowych, warzywnych, które są świeżo wyciskane

- warzywa - dowolne ilości, ale uwaga na: karczochy, kapustne, zieloną fasolkę, fasole, bób, soję, kukurydzę, por, groszek, buraki, marchew gotowaną,

- owoce - ich ilość należy kontrolować ze względu na zawartość cukru - po zjedzeniu produktów o wysokiej zawartości cukru podnosi się poziom glukozy we krwi, następnie gwałtownie spada, co powoduje zwiększone uczucie głodu
- produkty zbożowe - pieczywo razowe, pełnoziarniste, - graham, żytnie, orkiszowe,
ciemne - uwaga: na pieczywo sztucznie barwione karmele
- ryż- najlepiej brązowy, dziki
- kasze pełnoziarniste, makarony pełnoziarniste, płatki owsiane, otręby owsiane, produkty węglowodanowe o obniżonym indeksie glikemicznym,
- napoje – woda mineralna niegazowana, woda kokosowa, aloes, matcha, zielona herbata, soki owocowe, warzywne, napary z mięty, melisy, rumianku, czystka, morwy białej
- oleje i tłuszcze- oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej rzepakowy, olej lniany,
- zupy: ok. 400- 500 ml

Osoby, które prowadzą aktywny tryb życia, powinny jeść regularne posiłki co 3-4 godziny. Ważne, by pierwszy był w pierwszej godzinie po przebudzeniu, a ostatni na 2,5-3 godziny przed snem.

Potrawy powinny być opiekanie na ruszcie, gotowane na parze, pieczone w piekarniku, gotowane, duszone z dodatkiem wody lub smażone z niewielką ilością tłuszczu.

Dieta dla osób z niedowagą:

 

Niedowaga prowadzi do pogorszenia zarówno funkcjonowania organizmu jak i naszego samopoczucia. Może powodować zaburzenia odżywiania, w tym np. bulimię czy anoreksję.

Dieta takich osób powinna być zbilansowana pod kątem energetycznym. Ważne, by zwiększanie podaży energii, odbywało się stopniowo. Jadłospis powinien być wzbogacony w poszczególne składniki odżywcze, w tym białko, witaminy, elektrolity i składniki mineralne.

Posiłki takich osób powinny być kaloryczne, a zaraz niewielkie objętościowo, by mogły osoba wychudzona mogła je w całości zjeść.

Cała dieta powinna być lekkostrawna i z unikaniem produktów spożywczych, które przyspieszają perystaltykę jelit, czyli np. tych, wzbogaconych w błonnik pokarmowych.

Dieta przy nadwadze i otyłości:

Nadwaga, która przyczynia się do otyłości człowieka, wpływa na pogorszenie stanu zdrowia chorego oraz zwiększa podatność na choroby cywilizacyjne, takie jak np. cukrzyca, zawał serca, choroba wieńcowa, nowotwór, udar mózgu itp.

Redukcja podaży energii w diecie powinna odbywać się stopniowo. Posiłki , spożywane regularnie, powinny być bogate w błonnik pokarmowy, który przyspiesza i polepsza pracę jelit.

Osoby takie powinny jeść surowe warzywa i owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, pestki i nasiona. Posiłki powinny być przygotowywane na parze, w wodzie, duszone lub pieczone w piekarniku.
Z diety należy wykluczyć słodycze, słodkie napoje, alkohol i produkty przetworzone bogate w cukier i sól. By zapewnić odpowiednią gospodarkę wodną organizmu, należy wypijać minimum 2 litry wody każdego dnia.
Diecie powinna towarzyszyć aktywność fizyczna.

Stoisko poradni Biegun Zdrowia podczas akcji „Poznań zrzuca kilogramy”, która odbędzie się jutro, 26 sierpnia, na terenie MTP, będzie czynne w godzinach 10:00-17:00.

Komentarz został wysłany. Dziękujemy!
 Błąd: {{error}}
{{ comment.disabled == 1 ? '[Treść usunięta przez Administratora]' : comment.content}}
{{ comment.author}}, {{ comment.createdDate}}
{{comment.error}}
  • 1

Najpopularniejsze

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ruch drogowy

REKLAMA
REKLAMA