W Poznaniu ponownie rozbrzmi muzyka barokowa

W listopadowe wieczory w Poznaniu, już po raz szósty, rozbrzmiewać będzie muzyka barokowa. Szósta edycja festiwalu Poznań Baroque to 20 koncertów oraz blisko 50 artystów i artystek z całej Europy, którzy podczas 9 wieczorów zaprezentują muzykę dawną w różnorodnych odsłonach.

Poznań Baroque to festiwal, który powstał w 2011 roku dla uświetnienia obchodów Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, a obecnie jest już stałym elementem poznańskiej, ale także ogólnopolskiej i międzynarodowej sceny muzyki dawnej.

– Poznań Baroque jest próbą ukazania różnorodności muzyki barokowej i sposobów, w jaki ją odczytujemy, pielęgnujemy, a być może również kaleczymy – wyjaśnia Cezary Zych, dyrektor artystyczny festiwalu. – Próbą ograniczoną możliwościami organizacyjnymi i budżetowymi, ale starającą się oddać wewnętrzną energię, rozwibrowanie i oczywiście skupienie muzyki, która chociaż stała się częścią naszej teraźniejszości, to jednak nie straciła swojej tożsamości, odrębności i egzotyki.

Tegoroczny festiwal podobnie jak wszystkie jego dotychczasowe edycje to okazja do spotkania z wykonawcami o ustalonej już pozycji na międzynarodowej scenie muzyki dawnej, ale także do przyjrzenia sie kolejnym generacjom artystów, którzy zaskakują nas nie tylko świeżością i oryginalnością swoich interpretacji, ale również niezwykłą w ich wieku kompetencją. Wielu z nich pojawi się w Poznaniu po raz pierwszy, a dla niektórych będzie to w ogóle pierwsza wizyta w naszym kraju.

– Jak co roku, od 6 lat, w listopadzie zachęcimy miłośników muzyki siedemnastego i osiemnastego stulecia do spędzenia wieczorów w salach koncertowych CK Zamek oraz Teatru Polskiego. Festiwal Poznań Baroque to okazja do odkrywania muzyki na nowo, ciągłej reinterpretacji i otwartości na nowe doznania – dodaje Cezary Zych.

Rolę orkiestry festiwalowej ogrywać będzie międzynarodowa formacja Kore, która wystąpi trzykrotnie i pracować będzie pod kierunkiem hiszpańskiego dyrygenta Eduarda Lópeza Banzo, włoskiej skrzypaczki Cecilii Bernardini, szwedzkiego skrzypka Fredrika Froma oraz klawesynistek Marianny Henriksson i Joanny Boślak-Górniok. Z zespołem wystąpią także włoski kontratenor Carlo Vistoli i angielska śpiewaczka Rowan Pierce, laureatka konkursu wokalnego, który odbył się w Poznaniu w roku 2015.

Ważną rolę w tegorocznej edycji Poznań Baroque odegrają zespoły kameralne. Festiwal rozpocznie znany nam dotąd wyłącznie z doskonałych płyt Ensemble Masque prowadzony przez kanadyjskiego klawesynistę Oliviera Fortin i australijską skrzypaczkę Sophie Gent, koncertmistrzynię m.in. Ensemble Pigmalion i Les Arts Florissants.

Na festiwalu swój międzynarodowy debiut zanotuje belgijsko-francuska formacja A Nocte Temporis, kierowana przez jedną z największych nadziei europejskiej wokalistyki, tenora Reinouda Van Mechelen z udziałem, m.in. flecistki Anny Besson i klawesynisty Benjamina Alarda.

Po raz kolejny w Poznaniu zaprezentuje się zespół Ground Floor, założony przez wiolonczelistkę Elenę Andreyev i harfistkę Angelique Mauillon z udziałem, między innymi, klawesynisty Pierre’a Gallon, gambistki Myriam Rignol, skrzypaczki Alice Julien-Laferriere oraz angielskiego tenora Nicholasa Scotta.

Bardzo inspirującą scenę bazylejską reprezentować będzie w tym roku zespół La Morra, w którym obok jego liderów Coriny Marti i Michała Gondko, usłyszymy między innymi kontratenora Dorona Schleifera, teorbistę Zvi Bracha oraz skrzypaczkę Plamenę Nikitasową.

Wszystkie zespoły wystąpią na festiwalu dwukrotnie z programami w większości dopiero co nagranymi na płyty albo właśnie przygotowywanych do rejestracji. W programach recitalowych usłyszymy także duńskiego klawesynistę Allana Rasmussena, francuskiego lutnistę Thomas Dunforda oraz włoską śpiewaczkę i fidelistkę VivaBiancaLuna Biffi.

Dzięki współpracy z Filharmonią Narodową cztery festiwalowe koncerty zaprezentowane zostaną także w Warszawie. Wystąpią tam Ensemble Masques, A Nocte Tempori, Ground Floor oraz VivaBiancaLuna Biffi. Festiwalowi towarzyszy nowa odsłona kolorystyczna motywu wizerunkowego stworzonego przez Małgorzatę Gurowską.