Z Dąbrowskiego znikną drzewa – ale będą nowe

Rozpoczął się remont fragmentu ulicy Dąbrowskiego – drogowcy wymienią niemal całą infrastrukturę, także podziemną. Tak szeroki zakres robót wpłynie także na zieleń przyuliczną, a głównym tego efektem będzie wymiana gatunkowa drzew.

Przy okazji remontu na fragmencie ulicy Dąbrowskiego jest tam przewidziana wymiana gatunkowa drzew. W zamian za planowane do wycinki topole (21 sztuk w I etapie, kolejne 10 w drugim etapie), zostanie posadzonych ok. 60 drzew i ponad 200 krzewów. W większości będą to platany i klony polne o mniejszych koronach aniżeli topole. Z krzewów natomiast zaprojektowano cisy i berberysy.

Lokalizacja nowych drzew związana będzie z przebiegiem sieci uzbrojenia podziemnego. Nie jest to zadanie łatwe, bowiem na tym odcinku znajduje się w pasie drogowym gęsta sieć infrastruktury podziemnej.

Rosnące tu topole kanadyjskie są drzewami krótkowiecznymi, kruchymi i łamliwymi. Posiadają również bardzo ekspansywny system korzeniowy i nie nadają się do pasa drogowego. Dla wykonania nowych nawierzchni, podbudów oraz instalacji, konieczne jest bardzo głębokie korytowanie i wymiana gruntu, która spowodowałaby znaczną amputację systemu korzeniowego. To osłabiłoby w sposób zdecydowany statykę oraz kondycję drzew. Topole osiągnęły już swój wiek i weszły w fazę zamierania, w związku z czym ich kondycja i stan zdrowotny z każdym miesiącem, nawet bez planowanej inwestycji, ulegałaby pogarszaniu.

Wymiana topól na drzewa odpowiednie dla specyficznych i trudnych warunków pasa drogowego, byłaby w najbliższym czasie i tak konieczna, skorzystano z planowanych prac i w sposób kompleksowy zdecydowano usunąć większość systemu korzeniowego (którego rozległość mierzona jest na kilkanaście metrów średnicy), jak również przygotować nowe, urodzajne podłoże dla młodych nasadzeń.

Pracownicy ZDM zaznaczają, że w poznańskich pasach drogowych trudno jest pogodzić funkcje transportowe z funkcjami ekologicznymi, zdrowotnymi i estetycznymi. Po rozważeniu wszystkich argumentów, także finansowych, uznano więc, że tylko przy okazji przebudowy możliwe jest umieszczenie aż 60 nowych drzew, o gatunku odpowiednim do pasa drogowego.