Ruszają konsultacje mieszkaniowe dla poznaniaków

Trzy grupy prawników wspomaganych przez pracowników Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej oraz swoich mentorów z Okręgowej Izby radców Prawnych wezmą udział w konsultacjach prawnych dla mieszkańców, które ruszają 10 kwietnia. Zapisywać się na nie można już od środy 25 marca.

Na poradę trzeba się umówić telefonicznie za pośrednictwem Biura Informacji Teleinformatycznej Poznania pod numerem 646 33 44. Na obsługę jednej osoby przewidziano około 20 minut – taki czas wynika z doświadczeń radców prawnych, którzy podobne porady prowadzą już od kilku lat.
– Przed poradą warto zidentyfikować problem – wyjaśnia wiceprezydent Agnieszka Pachciarz, w której gestii znajduje się polityka mieszkaniowa. – Dlatego już podczas rozmowy umawiającej spotkanie będziemy rozmawiać na ten temat.

Dzięki identyfikacji problemu porada będzie bardziej efektywna, potrwa krócej, a mieszkaniec będzie wiedział, czy – na przykład – ma przynieść jakieś dodatkowe dokumenty ze sobą czy nie.
– To będą tylko porady, nikt nie będzie pisał na przykład pism procesowych – podkreśla wiceprezydent. – Ale na miejscu będą też gotowe druki.

Dodatkowo prawnicy będą też zbierać swoje doświadczenia z tych porad i oceniać, z czym najczęściej ludzie do nich przychodzą oraz w jakich sferach pomoc jest najbardziej potrzebna. Takie dane będą niezwykle przydatne przy opracowaniu zrębów nowej polityki mieszkaniowej i analizy stanu zasobów mieszkalnych w Poznaniu, nad którymi wiceprezydent pracuje.
 
Z porad jednak nie będą mogli skorzystać wszyscy chętni – są one przeznaczone tylko dla lokatorów budynków miejskich i prywatnych.
– Miasto przede wszystkim skupia się tu na własnych zadaniach, związanych z własnymi lokatorami – wyjaśnia wiceprezydent Pachciarz. – Natomiast spraw związanych ze spółdzielniami mieszkaniowymi jest bardzo mało. Zresztą właściciela mieszkania stać na płatną poradę prawną…

Poradnictwo dla lokatorów budynków miejskich to pierwszy i najważniejszy element wsparcia dla potrzebujących pomocy. Drugim jest koordynacja działań w tej dziedzinie, którą zajmie się koordynator działający na poziomie Wydziału Gospodarki Komunalnej i Lokalowej. Trzecim jest poprawa jakości obsługi klienta w ZKZL i oddziale do spraw polityki mieszkaniowej Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych – chociaż, jak podkreśliła wiceprezydent Pachciarz – poziom obsługi nie jest zły, ale mógłby być jeszcze lepszy.
– Z brakami w prawie sobie na poziomie miasta nie poradzimy – podsumowała wiceprezydent. – Ale wiele spraw możemy rozwiązać, na przykład zamianę większych mieszkań na mniejsze, bo mam takie sprawy. Czasami trzeba podpowiedzieć rozwiązanie. A dzięki tej pracy możemy przygotować postulaty, które posłużą do wprowadzenia zmian w prawie.

Pierwsze porady będą świadczone 10 kwietnia w godzinach od 17 do 19 na parterze budynku Urzędu Miasta Poznania przy ul. 3 Maja 46. Kolejne konsultacje zaplanowano 24 kwietnia, 15 maja i 29 maja. Na wszystkie trzeba się wcześniej umówić dzwoniąc pod numer 646 33 44.