Ruch na Starym Mieście? "Ulepsz Poznań" ma mapę!

Autor: Krzysztof Nowicki, fot. archiwum
REKLAMA

- Czas otworzyć poważną dyskusję na temat odzyskiwania przestrzeni pieszej - zapowiada Paweł Głogowski ze stowarzyszenia Ulepsz Poznań i prezentuje przygotowaną przez członków stowarzyszenia Poznańską Mapę Ruchu dla Starego Miasta. Co można z niej wyczytać?

Jak wyglądają poznańskie strefy dla pieszych, wie niemal każdy... kierowca. Deptakiem na Półwiejskiej notorycznie przejeżdżają samochody (nie tylko dostawcze), ulica Wrocławska bywa czasami wręcz zawalona pojazdami, a na chodnikach więcej miejsca jest (często nielegalnie) dla czterech kółek niż dla dwóch nóg. O ustanowionej kilka lat temu strefie Tempo 30 pamięta zaś niewielu, i to tylko wówczas, gdy muszą zwolnić przed jednym z wyniesionych ponad poziom ulicy przejściach dla pieszych.

Nie da się więc ukryć, że to kierowcy są traktowani priorytetowo w centrum Poznania. Zwracają na to uwagę także członkowie stowarzyszenia Ulepsz Poznań, którzy przeanalizowali sytuację występującą w centrum stolicy Wielkopolski. Wnioski?
- Obecnie centralna dzielnica Poznania jest miejscem, w którym samochód pełni dominującą rolę względem innych środków komunikacji - informuje Paweł Głogowski, prezes zarządu stowarzyszenia.

Wnioski zostały zebrane na Poznańskiej Mapie Ruchu obejmującej Stare Miasto. Zaznaczono na niej ulice, na których dominują samochody, parkingi samochodowe, ulice i przestrzenie dostępne (teoretycznie) wyłącznie dla pieszych, strefę Tempo 30, drogi rowerowe (wraz z pasami i kontrapasami) oraz stacje Poznańskiego Roweru Miejskiego.

Żadna jednak z ulic nie jest oddana wyłącznie pieszym. Np. na Półwiejskiej, oprócz dostaw, jest dopuszczony dojazd do posesji, a i osób chcących podjechać do któregoś ze sklepów nie brakuje. Co ciekawe, badany obszar Starego Miasta (ograniczony alejami Armii Poznań od północy, Wartą od wschodu, ciągiem Królowej Jadwigi i Matyi od południa i torami kolejowymi od zachodu) jest dobrze połączony komunikacją miejską: przejeżdża przez niego 14 linii tramwajowych i 14 autobusowych oraz 3 stacje roweru miejskiego. Mapa uwzględnia także ilość miejsc parkingowych, których jest łącznie (zarówno przy ulicach jak i w centrach handlowych) ok. 8600. Nie uwzględniono jednak parkowania na podwórzach czy też w miejscach nielegalnych.

Członkowie stowarzyszenia nie ograniczyli się tylko do liczenia i kolorowania mapy. Przedstawili także 5 propozycji na to, by centrum Poznania było przyjazne dla wszystkich uczestników ruchu. Jest to m.in. wprowadzenie przejrzystego planu działania w zakresie zamykania, ograniczania i spowalniania ruchu samochodowego w centrum, usprawnienie komunikacji zbiorowej, rowerowej i pieszej, inicjowanie zmian społecznych i ekonomicznych wokół przestrzeni pieszej, dialog społeczny z mieszkańcami oraz pierwszy krok, czyli skupienie się na zamykaniu uliczek wokół Starego Rynku.

Raport stowarzyszenia odpowiada także na bardzo ważne pytanie przeciwników tego typu działań - czyli "po co?". W raporcie mowa jest o kosztach transportu samochodowego, większej płynności ruchu przy jego ograniczeniu oraz zwiększeniu bezpieczeństwa pieszych. Mniejsza ilość samochodów to także mniejsze zanieczyszczenie powietrza, cichsze ulice i mniej brudu. Rozwój alternatywnych korytarzy transportowych stymuluje także rozwój gospodarczy - tworzenie pieszych przestrzeni miejskich jest na całym świecie wymieniane jako kluczowy element tworzenia silnej gospodarki miejskiej.

Z całym raportem (oraz samą mapą) można zapoznać się na stronie internetowej stowarzyszenia Ulepsz Poznań.

Komentarz został wysłany. Dziękujemy!
 Błąd: {{error}}
{{ comment.disabled == 1 ? '[Treść usunięta przez Administratora]' : comment.content}}
{{ comment.author}}, {{ comment.createdDate}}
{{comment.error}}
  • 1

Najpopularniejsze

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ruch drogowy

REKLAMA
REKLAMA