Rondo Kaponiera: zmieni się organizacja ruchu!

Sporą dozą ostrożności będą musieli wykazać się kierowcy i piesi, którzy od 7 marca będą korzystać z przestrzeni wokół remontowanego ronda Kaponiera. W planach jest zmiana pierwszeństwa, wahadło i mniej przestrzeni dla pieszych, a autobusy nie dojadą na plac przed dworzec PKP.

Rondo Kaponiera i ulica Roosevelta jest już remontowana tak długo, że niewielu poznaniaków pamięta już pierwotną organizację ruchu. Pierwszy etap budowy rozpoczął się jeszcze w 2011 roku, natomiast samo rondo zaczęto przebudowywać po Euro 2012. Warto też przypomnieć, że pierwotny termin zakończenia przebudowy całego układu wyznaczono na listopad 2013, a po dołożeniu do zakresu przebudowy również mostu Uniwersyteckiego, koniec inwestycji przełożono na listopad 2014 roku.

Kazimierz Skałecki, szef odpowiedzialnej za Kaponierę spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie, obecnie deklaruje, że przez Kaponierę pojedziemy pod koniec listopada 2015 roku. Sprawi to, że łącznie wszystkie roboty trwać będą ok. 4,5 roku – to tyle, ile w Warszawie budowano II linię metra!

Na razie jednak osoby przejeżdżające przez Kaponierę czeka kolejna zmiana organizacji ruchu. Od soboty 7 marca nastąpi przełożenie ruchu na tramwajowy fragment mostu Uniwersyteckiego. W stronę Świętego Marcina kierowcy będą musieli skręcać w rondo “pod prąd”. Tamtędy też będą chodzili piesi, choć będą mieli bardzo mało miejsca – chodnik ma mieć szerokość ok. 1,5-2 metrów (pas dla samochodów nie będzie wiele szerszy i będzie miał od 2,7 do 3 metrów).

Z ronda będzie można skręcić w ulicę Dworcową, ale zrobią to tylko piesi i kierowcy samochodów osobowych. Dodatkowo na wjeździe tuż przy moście będzie wprowadzony ruch wahadłowy na odcinku ok. 40 metrów.

Problematyczny dla kierowców będzie na pewno przejazd ulicami Zwierzyniecką, Mickiewicza i Zeylanda – przede wszystkim z ulicy Zeylanda będzie można przejechać bezpośrednio w ulicę Mickiewicza (w drugą stronę także), co dotąd było niemożliwe. Na tym kierunku będzie pierwszeństwo, na co muszą się przygotować kierowcy jadący ulicą Zwierzyniecką. Dodatkowo z ulicy Mickiewicza nie będzie można skręcić w stronę Kaponiery. Józef Klimczewski, szef poznańskiej drogówki zapowiada, że na tym skrzyżowaniu będzie patrol drogówki, przynajmniej w początkowym etapie zmiany organizacji ruchu.

Na zmiany muszą się także przygotować pasażerowie pojazdów komunikacji miejskiej. Tramwaje już nie kursują dolnym odcinkiem Pestki, natomiast od 7 marca na utrudnienia będą musieli przygotować się pasażerowie autobusów linii nr 51, 68 oraz L. Te linie nie wjadą w ulicę Dworcową, lecz w Towarową, a następnie zatrzymają się pod centrum handlowym Poznań City Center. Na zmiany muszą się także przygotować pasażerowie korzystający z komunikacji nocnej – autobusy będą się ustawiać na ulicy Roosevelta i Zwierzynieckiej pod hotelem Mercure, a także pod Akumulatorami.

Jak długo będzie obowiązywała obecna organizacja ruchu? Prawdopodobnie autobusy nie pojadą ulicą dworcową już do końca przebudowy mostu Uniwersyteckiego, czyli do listopada 2015 roku. Wcześniej – bo prawdopodobnie jeszcze w maju – ruch samochodów ma zostać przełożony na nitkę północną i ma się rozpocząć przywracanie ruchu tramwajowego.