Pierwszy w Polsce podręcznik promocji archeologii w nowych mediach

„Cyfrowy archeolog. Podręcznik promocji archeologii w nowych mediach” to tytuł książki niedawno wydanej przez Muzeum Archeologiczne w Poznaniu. Publikacja jest doskonałym wprowadzeniem do tematu dla popularyzatorów archeologii w świecie cyfrowym.

Książka ukazała się w ramach realizowanego przez Muzeum projektu „Cyfrowy archeolog”. Oprócz tego przeprowadzono szkolenie skierowane do osób odpowiedzialnych za działania promocyjne i komunikacyjne w placówkach o profilu archeologicznym. Pomysł szkolenia i wydania publikacji narodził się w zeszłym roku na I Kongresie Archeologii Polskiej, w czasie dyskusji na sesji dotyczącej komunikacji społecznej w archeologii.

Książka składa się z sześciu rozdziałów, napisanych przez sześcioro autorów reprezentujących różnorodne dziedziny. Dziennikarka podzieliła się know-how dotyczącym skutecznego dotarcia naukowca do mediów masowych. Programista i ilustratorka podzielili się najważniejszymi uwagami na temat projektowania aplikacji mobilnych na potrzeby popularyzacji. Jest również rozdział odnoszący się do wykorzystania mediów społecznościowych i sztuki filmowej w promocji archeologii. To tylko wybrane zagadnienia poruszone w książce.

W czasie przygotowywania warsztatów i publikacji dużą rolę odegrali członkowie Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Naukowych Naukowi.pl, którzy podzielili się swoimi uwagami dotyczącymi aspektów merytorycznych przedsięwzięcia.

Jest to pierwsza w Polsce książka tak kompleksowo poruszająca zagadnienie public relations na potrzeby archeologii w świecie cyfrowym. Publikację, która ukazała się na otwartej licencji, można pobrać bezpłatnie w formatach PDF  i EPUB ze strony Muzeum Archeologicznego w Poznaniu: http://www.muzarp.poznan.pl/opublikowalismy-podrecznik-promocji-archeologii-w-nowych-mediach/