Kontrakt terytorialny gotowy!

Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-20 jest już praktycznie gotowy – wystarczy go podpisać. W ramach wsparcia regionu nasze województwo otrzyma niemal 2,5 mld euro.

WRPO 2014+ to dwufunduszowy program tylko dla naszego regionu, finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego. Każde województwo w Polsce ma przypisany taki właśnie, lokalny, dedykowany dla siebie program. To ważne, ponieważ oprócz nich prowadzone są także programy krajowe, w których o podział środków rywalizować będą w jednym “kotle” projekty z całej Polski. W WRPO 2014+ natomiast uwzględniono tylko potrzeby Wielkopolski.

Wielkopolski program poprzedzony był negocjacjami pomiędzy urzędnikami z naszego województwa a administracją unijną. Przedmiotem negocjacji były oczywiście pieniądze, które będą wykorzystane na konkretne tzw. osie priorytetowe i priorytety inwestycyjne. Nie wiadomo więc jeszcze do końca, na co zostaną wydane pieniądze – z kilkoma wyjątkami.

Jednym z nich jest Szpital Matki i Dziecka w Poznaniu. Nie było pewne, czy Unia Europejska zgodzi się na jego finansowanie, ponieważ taka placówka nie była uważana za priorytet. Pieniądze na ten cel zostały dopiero wynegocjowane, ale jest jeden warunek.
– Szpital musi być wpisany na mapę potrzeb zdrowotnych, którą dla całego kraju ustalać będzie Ministerstwo Zdrowia – tłumaczy Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego. Jest na to spora szansa, ponieważ o nowym szpitalu mówi się od dawna, a w sejmie powstała nawet specjalna grupa parlamentarna, która ma lobbować za poparciem budowy przez ministerstwo. Warto też dodać, że z chwilą zapewnienia finansowania unijnego rozważana przez urzędników opcja budowy poprzez partnerstwo publiczno-prywatne stała się nieaktualna.

Innym dużym i wpisanym do kontraktu projektem jest remont linii kolejowej Poznań-Piła. Nie jest to jednak jedyny projekt kolejowy, jaki będzie finansowany z WRPO 2014+. Planowana jest dalsza modernizacja i rehabilitacja linii kolejowych o istotnym znaczeniu dla regionalnych przewozów pasażerskich w Wielkopolsce, modernizacja obiektów dworcowych oraz zakup nowego taboru. Łącznie zapisano na te cele 190 mln euro, a zakup taboru może pochłonąć nawet 50 mln euro. Woźniak zaznacza, że generalnie w obecnym rozdaniu unijnych pieniędzy nacisk będzie kładziony na transport niskoemisyjny.

Na drogi jednak także znajdą się pieniądze – i to aż 200 mln euro. 15 proc. z tej sumy pochłoną drogi lokalne (negocjatorzy z UE nie zgodzili się na więcej), pozostała kwota zostanie przeznaczona na drogi o większym znaczeniu.

Aż 204 mln euro zostanie przeznaczone na przedsięwzięcia związane z poprawą środowiska przyrodniczego Wielkopolski. W tym zakresie wspierana będzie głównie gospodarka wodno-ściekowa (75 proc. środków) oraz gospodarka odpadami (25 proc. środków).

Ponad dwa razy więcej (467 mln euro) pochłonie realizacja działań związanych ze wsparciem przedsiębiorczości, badań i rozwoju oraz transferu innowacji. Z kolei 353 mln euro przeznaczono na działania poprawiające sytuację w zakresie energii, zmierzające do zmniejszenia emisyjności gospodarki. Dużo środków przeznaczonych zostanie także na projekty społeczne: na rozwój infrastruktury dla kapitału ludzkiego (261 mln euro), działania zmierzające do rozwoju zasobów ludzkich (265 mln euro), działania zapobiegające wykluczeniu społecznemu (197,3 mln euro) oraz działania edukacyjne (156 mln euro).

Wiadomo natomiast, że z WRPO 2014+ nie zostanie sfinansowana budowa hali widowiskowo-sportowej w Poznaniu – jednak od początku negocjacji wiadomo było, że na takie cele łatwiej będzie pozyskać środki unijne z ogólnopolskich programów unijnych.

Z wynegocjowanych warunków zadowolony jest marszałek, który podkreśla, że rozmowy dotyczące programu na lata 2014-20 były trudniejsze od tych, które dotyczyły lat 2007-13.
– Kiedyś prowadzono nas trochę za rękę, teraz zostaliśmy już sami. W poprzedniej perspektywie finansowej mieliśmy także większą swobodę, obecnie zaś było więcej wytycznych. Dodatkowo w tym rozdaniu bardzo silny akcent kładzie się na wskaźniki rezultatu – komentuje Woźniak

Do zakończenia negocjacji brakuje już tylko podpisów – zostaną one złożone w piątek, 14 listopada.